Annons

3 dagar i Paris, vad skulle du göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Först måste jag säga att jag undrar om den inte skulle in under kategorin "Arkitektur" men den fanns visst inte, så jag prövar här!

Jag har några dagar i Paris att spendera helt som jag vill och ser fram emot det riktigt mycket!
Jag tänkte försöka klämma in så mycket jag bara kan under den tiden, vem vet när nästa chans kommer..

Förstår att möjligheterna är oändliga och det är på tok för mycket att se på alltför lite tid, så jag tänkte passa på att fråga er vad NI skulle göra med 3 dagar (och varför) i denna stad. Kanske jag kan fånga upp några tips, och andra som läser kan säkert hitta några tips framöver :)

Sällskapet är flytande i franska, så språket är inget problem ska tilläggas! Har haft en hel del tråkiga upplevelser med engelska och knagglig skol-franska tidigare...

Om ni vill rikta några direkta tips så är jag förtjust i bakgator, gothisk arkitektur med interssanta detaljer, kontrast bebyggelse / natur, samt den något vida kategorin "scary places" :)
 
Förra veckan tillbringade jag 6 dagar i Paris. Skippa tunnelbanan och använd fötterna. Du orkar mer än du tror och utbudet av gatumotiv är oändligt. Naturligtvis skall de se de större historiska byggnaderna, om du gillar kultur och arkitektur.
 
Förra veckan tillbringade jag 6 dagar i Paris. Skippa tunnelbanan och använd fötterna. Du orkar mer än du tror och utbudet av gatumotiv är oändligt. Naturligtvis skall de se de större historiska byggnaderna, om du gillar kultur och arkitektur.

Morrison, Piaf, Proust, Oscar Wilde, Maria Callas, Balzac, Pierre & Heloise med flera... blir många rosor för mig att lägga ner.

Köade du för turistattraktionerna? Har förstått att dom köerna ska vara ganska ruskiga, gällande tid och längd. Blir nog inte så bättre ju mer vår det blir om jag gissar rätt :)
 
Morrison, Piaf, Proust, Oscar Wilde, Maria Callas, Balzac, Pierre & Heloise med flera... blir många rosor för mig att lägga ner.

Köade du för turistattraktionerna? Har förstått att dom köerna ska vara ganska ruskiga, gällande tid och längd. Blir nog inte så bättre ju mer vår det blir om jag gissar rätt :)

Jag är den som skippar köer, det finns så mycket att se så timmar lägger jag inte på nonsen. En stad man kan återvända till flera gånger förstår jag, detta var mitt första besök. Problemet är att Europa bjuder på många fina städer:)
 
Jag är den som skippar köer, det finns så mycket att se så timmar lägger jag inte på nonsen. En stad man kan återvända till flera gånger förstår jag, detta var mitt första besök. Problemet är att Europa bjuder på många fina städer:)

Nonsens håller jag inte med dig en sekund på, jag tycker snarare dom är attraktioner av en anledning... men vi kanske tänker på olika saker.

Gothiska bältet har en hel del pärlor! Jag är ett stort fan av Budapest :)
 
Ja där har du en stad där du inte kommer att sakna motiv utan snarare får problem att gallra. Arkitektur i världsklass från varje tidsepok sedan medeltiden finns över allt.
Några moderna pärlor är tex. L'Institut du Monde Arabe och hela området La Défense.
Runt Place Saint Michel händer det alltid något intressant, Place des Abbesses har sin berömda Metrostation och Rue Mouffetard slingrar sig fram bland de gamla husen och bjuder på skönt skådespel när morgonhandeln drar igång.
Canal Saint Martin bjuder på en vacker miljö och förvånansvärd stillhet där den flyter fram genom staden.
Sen är det bara skönt att se hur vårvärmen får hela staden att börja sjuda vid denna tiden. Ta dig lite tid att sitta ned några timmar och ägna dig åt Parisarens folknöje #1. Att titta på gatans egenkomponerade teater över ett glas.
Bara några axplock som poppar upp i skallen. Ha det så kul. / Jörgen
 
Vad jag skulle göra? Samma som sist..d.v.s. spendera dagarna med en kvinna jag älskar. Äta god mat, i synnerhet skulle jag göra ett återbesök på restaurangen Chez Maitre Paul på Rue Monseur Le Prince, och äta deras helt underbart fantastiskt goda Ris de veau à la crème et aux morilles (Kalvbräss med gräddstuvade murklor). Besöka Montparnasse-kyrkogården. Ett besök på Fondation Henri Cartier-Bresson är givet, likaså ett besök på Louvre för att kolla på all imponerande och häftig konst (Mona Lisa är bara en liten, liten, tavla i samligen. Inte mycket att se egentligen, även om det var riktigt kul att faktiskt ha sett den i verkligheten).

Jag skulle naturligtvis bo på samma hotell som sist, d.v.s. Hotel Le Clos Medicis (samma gata som ovan nämnda restaurang). Det absolut mysigaste hotellet jag har bott på någonsin, och jag har bott på många hotell genom åren!
 

Bilagor

  • chezmaitrepaul.jpg
    chezmaitrepaul.jpg
    12 KB · Visningar: 3,734
  • hotelleclosmedicis.jpg
    hotelleclosmedicis.jpg
    15.8 KB · Visningar: 3,735
Cemétière Père Lachaise kan man ägna en god stund åt, mycket intressant och tankarna vandrar iväg. Och som sagts tidigare, slå dig ner vid ett bord med något att dricka och invänta vad som händer runt dig! Garanterat händer något värt att hissa kameran för.
Parkerna, eller vad de nu ska kallas dessa raka tuktade oaser med grusgångar, är trots allt också trevliga med mycket människor, möten och händelser.
 
Alla som har läst franska i den svenska grundskolan på 1970-talet måste förstås besöka Place Victor-Hugo. ;-)
 
Köade du för turistattraktionerna? Har förstått att dom köerna ska vara ganska ruskiga, gällande tid och längd. Blir nog inte så bättre ju mer vår det blir om jag gissar rätt :)

Kom hem från Paris igår. Hemska köer (nästan) överallt... Som du vill gå in på någon av de stora sevärdheter måste du vara där tidigt på dagen. Vi besökte bland annat katakomberna (öppnar kl 10), vi var där cirka 30 innan det öppnade, ändå fick vi stå i kö i drygt en timme... Tur så hade jag redan varit där tidigare så vi kunde skippa de flesta större sevärdheter. En av favoritplatserna i Paris är Montmartre, men det var som Västerlånggatan en varm/fin sommardag...

Notre Dame är inte bara en fantastisk byggnad, utan på kvällen händer det väldigt mycket där. När vi var där var det en grym show med några killar som åkte inlines samt mycket annat.
 
Nuså! Åter i norden och lite tips för hugade fotografer på villovägar :)

Jag slog följe med en kompis, fransk fotograf verksam i Paris och hade flera dagar än jag trott från början att strosa runt på vilket gav en hel del kött på benen.

Tips till andra:
Finns en hel del att kika på, om det är något speciellt du vill gå in på så se till att dubbelkolla öppettiderna, franska helgdagarna är det rätt ofta stängt och det är inget som anges på hemsidor.

Ficktjuvsvarning vid Notre och under eiffeltornet, finns såklart på andra ställen men det är dom huvudsakliga.

Undvik Goutte d'Or (mellan metrostationerna "Barbes Rochechouart" och "Chateau Rouge"), Cite Curial nordöst om paris (metrostation Corentin Cariou / Marx Dormoy). Det är inte direkt farligt att vandra in dagtid som blekansikte, trakasserad blir du säkert men håll dig borta på kvällarna. Hann aldrig dit själv utan det är helt parisarnas uppgifter, så jag litar på dom.

Metron är annars en höjdare att susa runt i. Det är så stora skillnader när man åker centralt i Paris och sedan för varje station längre ut man kommer, rekommenderas inte för xenofober.

Om man som mig gillar att tassa runt i lugn och ro och kika på spännande byggnader och känna historiens vingslag så boka in en heldag på Père-Lachaise. Den är allt från packad med folk till helt tom, beroende på om man ställer sig vid någon berömd grav eller vandrar runt i kanterna. Otroligt vackert tycker jag, och samtidigt så stora kontraster mellan upp-piffade gravar tillhörande någon kändis till helt förfallna, omkullvälta, raserade eller till och med helt öppna gravar tillhörande mindre prominenta personer.

Om du kan så undvik turistsäsongen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.