Annons

3 bilder i 1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Har en kompis som fotograferade med en av sina vänner. Minns inte exakt vad han sa men hon tog 3 bilder på samma motiv med olika inställningar och satte sedan ihop dom i ett datorprogram för att få djupare skärpa. Tror ena bilden var överexponerad och andra bilden underexponerad medan den sista var tagen normal. Någon som vet vad hon gjorde och kan berätta för mig hur man gör så? Vill gärna se något exempel också på hur en sådan bild skiljer sig från en vanlig bild.

HDR: High Dynamic Range.
X antal bilder med olika exponeringar läggs ihop i t.ex. Photomatix för att skalpa en bild med hög dynamik.
Skärpan blir snarare lidandes av denna övning.
Kolla:
https://www.flickr.com/photos/marteric/6810508500/in/photostream/
Eller sök på HDR på vilken fotosidan som helst eller Google.

Alternativ förklaring:
Fälla alla fotografer fastnar i förr eller senare för kortare eller längre period;-)

HDR: High Dynamic Range.
X antal bilder med olika exponeringar läggs ihop i t.ex. Photomatix för att skalpa en bild med hög dynamik.
Skärpan blir snarare lidandes av denna övning.
Kolla:
https://www.flickr.com/photos/marteric/6810508500/in/photostream/
Eller sök på HDR på vilken fotosidan som helst eller Google.

Alternativ förklaring:
Fälla alla fotografer fastnar i förr eller senare för kortare eller längre period;-)

Tack för förklaringen, fick många snygga bilder med den här tekniken. Ett problem jag stötte på är att när jag fotar i stadsmiljöer med mycket belysning på kvällarna så får jag ibland reflexer av ljus i bilden. Kan t.ex. se ut som en ljusfläck på ett hustak. Vad gör jag för fel då och hur undviker jag sådana reflexer?

Tack för förklaringen, fick många snygga bilder med den här tekniken. Ett problem jag stötte på är att när jag fotar i stadsmiljöer med mycket belysning på kvällarna så får jag ibland reflexer av ljus i bilden. Kan t.ex. se ut som en ljusfläck på ett hustak. Vad gör jag för fel då och hur undviker jag sådana reflexer?

Det går inte att lära sig allt från ett forum. Du kanske skulle prova på en fotokurs?
Kanske lära sig lite grunder först? Det finns massor på Youtube tex.

Ett tips för att få bort reflexer från en lampa är att släcka den

Ska han släcka stadens kvällsbelysning? :)

Om du använder ett filter på objektivet kan det ofta hända att det blir ofördelaktiga reflexer i just sådana situationer. (Ljus studsar mellan frontlins och filtrets insida och märks tydligast när det är skarpa ljuspubkter i mörk omgivning). Om du har t ex UV-filter, skruva av det och testa...

Det går inte att lära sig allt från ett forum. Du kanske skulle prova på en fotokurs?
Kanske lära sig lite grunder först? Det finns massor på Youtube tex.

Ett tips för att få bort reflexer från en lampa är att släcka den

Har lärt mig en hel del den senaste månaden från folk här. Kanske kan pröva en fotokurs längre fram men just nu har jag inte tid för har redan en massa att tänka på från tipsen här.

Om du använder ett filter på objektivet kan det ofta hända att det blir ofördelaktiga reflexer i just sådana situationer. (Ljus studsar mellan frontlins och filtrets insida och märks tydligast när det är skarpa ljuspubkter i mörk omgivning). Om du har t ex UV-filter, skruva av det och testa...

Det är troligen UV-filtret. Ska prova utan. Tack för tipset.

Vilken skillnad det blev utan UV-filtret. Alla reflexerna försvann och bilden blev mycket skarpare. Även den blå/lila tonen försvann och bilden fick rätta färgerna. Ville dock haft just den blå/lila tonen kvar i detta fallet men nu vet jag iaf. hur man gör. Tack.

Najs!
Det går visst att lära sig allt på ett forum, i alla fall i kombination med eget experimenterande :)

hon tog 3 bilder på samma motiv med olika inställningar och satte sedan ihop dom i ett datorprogram för att få djupare skärpa.

Om det är skärpa man vill uppnå i en bild med flera exponeringar så går det genom en fotostackning, då man flyttar punkten med skärpa på olika platser i bilden och sedan smälter ihop alla bilderna och får då en skärpa över precis hela bilden.

Om det är skärpa man vill uppnå i en bild med flera exponeringar så går det genom en fotostackning, då man flyttar punkten med skärpa på olika platser i bilden och sedan smälter ihop alla bilderna och får då en skärpa över precis hela bilden.
Då får man ett ökat skärpedjup, men bilden kan vara oskarp i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar