Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3:4 eller 2:3 i kameran...

Produkter
(logga in för att koppla)

paka

Avslutat medlemskap
Är lite nyfiken på vad ni förerdrar för inställning, 2:3 el 3:4.

Själv har jag alltid kört 3:4 i kameran, för att sedan beskära till 2:3 före utskrift till fotopapper. Då jag även gör bildspel för TV av mina bilder gillar jag att bilderna är 3:4.

Problemet är att jag inte alla gånger tänker på att jag har inställt 3:4 i kameran, och då kan det bli lite tokigt om jag låter mitt motiv fylla upp/utnyttja hela bilden. Om denna bild sedan skall printas ut tappar jag information när jag beskär.

Ok, jag har testat att printa ut i 11x15 (som inte är 3:4)

Vad kör ni för inställning i kameran, och hur tänker ni kring detta?

Jag vill ha 2:3 för jag tycker det är vackrare format än 3:4 som är alldeles för fyrkantigt.

FILM) (Caffe skrev:
Jag vill ha 2:3 för jag tycker det är vackrare format än 3:4 som är alldeles för fyrkantigt.

Håller med, dessutom är det smidigare när man så småningom vill skriva ut ett urval av sina bilder. Jag kör 3:2.

Föredrar också 2:3.
Upplösningen på TVn är ju extremt mycket sämre än upplösningen på ett papper. Så ska man beskära till något av medierna, så är det väl bättre att beskära det man visar på TVn?

Jag tycker om att beskära i efterhand till 3:3, möjligen 4:4

Lite allvarligare: På vilka kameror har man möjlighet att välja 2:3 eller 3:4?

Själv kör jag med 35mm...så det borde ju bli 2:3. Men önskar mig också en digital 2,35:1 eller 16:9. Själv tycker jag att 3:4 är ett konstigt format som bara känns trångt och dumt.

Jag har för mig att en del gammla digitalkameror typ Kodak 290 faktiskt är 2:3 och att man på Sony dcs v3 har man möjlighet att välja 2:3 på högsta upplösningen.

Jag kan välja i min KM A2. Nu kör jag 4:3 för att få lite felmaginal att beskära i efterhand till 3:2.

BengtJohnsson skrev:
Jag tycker om att beskära i efterhand till 3:3, möjligen 4:4

Jag ser ingen anledning till att låta kameran beskära något i förväg alls, bättre att utnyttja hela bildsensorn. (Har för haft dom möjligheterna på både min gamla Kodak och min Olympus c5050, har det dock ej på min nuvarande Canon 20d.)
Men det är klart, om man kör det direkt till utskrift utan att gå via dator så kanske det är praktiskt? Men så jobbar inte jag....

Roger.m skrev:
Själv kör jag med 35mm...så det borde ju bli 2:3. Men önskar mig också en digital 2,35:1 eller 16:9. Själv tycker jag att 3:4 är ett konstigt format som bara känns trångt och dumt.

Jag har för mig att en del gammla digitalkameror typ Kodak 290 faktiskt är 2:3 och att man på Sony dcs v3 har man möjlighet att välja 2:3 på högsta upplösningen.

Hasselblad Xpan ger ett skönt format.

hasse lundberg skrev:
Jag vill ha 4:3 formatet då det är mer likt standardformat på papper och ramar.

E d fler än jag som tycker att det är lite lustigt att en 35mm-ruta har 2:3-format medans dom flesta "standardramar" är 4:3-format.. 35mm-film har ju funnits i hundra år.. Detta innebär ju att om man använder hela ytan när man komponerar bilden så kan det bli svårt att beskära den så den passar i en "vanlig" ram.. Jag råkar ut för detta väldigt ofta då jag försöker använda så stor del av sensorn som möjligt eftersom jag bara har 6MP och leka med..

Nån som har tips på var man kan hitta ramar och passepartouter i 2:3-format så man slipper att beskära bilderna??

/Peter

Lite OT kanske..

Lite udda att det inte finns mer ramar som är i korrekta format faktiskt. Men å andra sidan finns det ju större ramar som har passpartou som är lite bredare i nederkanten och har någon text på sig.

En del nyare och säkert några äldre kompaktkameror, vet att Olympus C70(7MP) har möjligheten att beskära lite i kameran.

Annars är ju generellt kompaktkameror 4/3 och SLR 3/2.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto