Micke_O
Aktiv medlem
Har idag en SB-800 och står i valet och kvalet om jag ska skaffa ett kit med 2 st D-Lite 2 med softboxar eller 2 st SB-600r.
Jag hobbyplåtar mestadels action men tänkte väl även börja titta lite på annat också.
Fördelar och nackdelar med D-Lite är (rätta mig om jag har fel):
- Ej möjlighet till batteridrift (måste ha bensinelverk om det inte finns tillgång till ström).
- Kan ej synca snabbare än 1/250 med min D200.
- Kan ej synca på 2:a ridån.
- Tar plats att härbärgera (dessutom har jag ingenstans där jag kan ha det riggat jämt = ingen hobbystudio).
+ Fördelen är ju att man får mycket ljus och att det är utbyggbart (tillbehören).
Fördelar och nackdelar med SB-600r är:
- Inte lika mycket ljus.
- Går ej att styra via radio med bibehållen automatik(?), iofs får jag ingen automatik med D-Lite 2rna heller oavsett radion eller inte.
+ Syncar på korta tider.
+ Batteridrivna.
+ Tar liten plats och är lätta att bära med sig
+ Ryms inom budgeten med marginal
+ Jag kan styra dom från kameran och automatiken funkar när dom nu behagar uppfatta styrsignalerna.
Vore det helt bortkastat att försöka sig på att använda SB-600r i softboxar? Tänkte om dom är för klena.
Jag kanske har svarat på min egen fråga här ovan men har ändå ångest
Jag hobbyplåtar mestadels action men tänkte väl även börja titta lite på annat också.
Fördelar och nackdelar med D-Lite är (rätta mig om jag har fel):
- Ej möjlighet till batteridrift (måste ha bensinelverk om det inte finns tillgång till ström).
- Kan ej synca snabbare än 1/250 med min D200.
- Kan ej synca på 2:a ridån.
- Tar plats att härbärgera (dessutom har jag ingenstans där jag kan ha det riggat jämt = ingen hobbystudio).
+ Fördelen är ju att man får mycket ljus och att det är utbyggbart (tillbehören).
Fördelar och nackdelar med SB-600r är:
- Inte lika mycket ljus.
- Går ej att styra via radio med bibehållen automatik(?), iofs får jag ingen automatik med D-Lite 2rna heller oavsett radion eller inte.
+ Syncar på korta tider.
+ Batteridrivna.
+ Tar liten plats och är lätta att bära med sig
+ Ryms inom budgeten med marginal
+ Jag kan styra dom från kameran och automatiken funkar när dom nu behagar uppfatta styrsignalerna.
Vore det helt bortkastat att försöka sig på att använda SB-600r i softboxar? Tänkte om dom är för klena.
Jag kanske har svarat på min egen fråga här ovan men har ändå ångest