Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2x konverter till min AF-D 80-200 f/2.8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Vilken konverter borde jag ha till min AF-D 80-200mm f/2.8D för att få ABSOLUT BÄSTA möjliga kvalite på mina bilder och sammtidigt kunna behålla AF möjligheten? Vad jag har förstått så funkar nikons konvertrar endast till AF-S objektiv vilket är synd. Så det får bli något annat. Så om det finns någon annan som är överlägsen så nämn gärna detta. Annars ge gärna lite alternativ och för respektive nackdelar. Pris är skitsamma. Jag nöjer mig endast med det bästa :) Och det skall vara ett 2x.

MVH
Dennis

Dennis_R skrev:
Vilken konverter borde jag ha till min AF-D 80-200mm f/2.8D för att få ABSOLUT BÄSTA möjliga kvalite på mina bilder och sammtidigt kunna behålla AF möjligheten? Vad jag har förstått så funkar nikons konvertrar endast till AF-S objektiv vilket är synd. Så det får bli något annat. Så om det finns någon annan som är överlägsen så nämn gärna detta. Annars ge gärna lite alternativ och för respektive nackdelar. Pris är skitsamma. Jag nöjer mig endast med det bästa :) Och det skall vara ett 2x.

MVH
Dennis

med Kenko:s nyare konvertrar får du AF,
har haft en 1,4x som funkade bra med AF-objektiv

kvaliten beror till största delen på det objektiv man sätter framför..,
men 80-200 är ju ett dugligt objektiv så 2x kan nog funka, personligen skulle jag nog nöja mig med 1,4x i alla fall om du kör på DX-sensor,

men det e ju bara att testa en 2x och se om kvaliten räcker till för dina behov,

nån form av stativ lär du nog behöva i alla fall,
med 400mm/f5,6 som det blir så krävs slutartider nedåt 1/500 dels sekund för att kunna få skärpa på frihand

Hej och tack för svaren.

Jadå stativ det har jag givetvist. Kameran jag använder har visserligen en DX sensor men jag vill ändå klämma ur så mycket som möjligt för jag vill fota lite djur hadde jag tänk, och då är 200mm på tok för lite om man skall komma upp nära. Men vad jag har läst så verkar det som att kenko gör dom bästa med AF. Vilken är deras toppmodel? Har kollat lite och det verkar som dom har lite olika modeller på deras 2x. Är det den Pro300 som är den nya eller ?

PRO300 är den senaste. OBS dock att Soligors motsvarande modeller tydligen är exakt likadana, men med en mindre prislapp. Jag fick det bekräftat av en säljare på Cyberphoto när jag skulle beställa mina. De hade inte Soligor i lager, och det var lite brådis, så jag tog Kenko-modellerna istället. Det är absolut värt att kolla upp!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto