Annons

2GB CF för 565:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Måste bara tipsa om ett billigt CF-kort. Har precis fått mitt 2GB (140X) CF-kort från Komplett.se för totalt 565kr (+29kr i frakt). Anledningen till att jag skriver detta här är att jag själv var osäker på dess funktion i min Nikon D70/D200. Hur som helst, det funkar kalasbra.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314256
 

Bilagor

  • i389832.jpg
    i389832.jpg
    16 KB · Visningar: 1,144
kul, kopte sjalv ett 1 gb men kompisen tog det sa jag far val boka nytt. Tank om allt sjonk lika fort. Marker du att kortet ar snabbt som ett ultra III (fragetecken)

kg, pa besok i Litauen
 
Jag hade bara Ultra II men jag märkte ingen skillnad mellan dom i kameran eller överföring via USB.
 
Såg på tillverkarens sida att det står under "Durability" att det ska klara minst 10000 "erace cycles". Vad betyder det? Är det formatteringar eller räknas radering av en bild som en "erase cycle"?

Sidan:
http://www.twinmos.com/flash/flash_p_cfc_140x.htm

Finns liknande information om t ex Sandisk/Kingston nånstans? Hittade inte nåt på deras sidor.
 
Lysmask skrev:
Såg på tillverkarens sida att det står under "Durability" att det ska klara minst 10000 "erace cycles". Vad betyder det? Är det formatteringar eller räknas radering av en bild som en "erase cycle"?
Det är varje gång man "flippar om" bitarna, alltså även när du tar en bild. Och att livslängden är begränsad gäller alla typer av flashminnen. Det diskvalificerar dem från vissa användningsområden, men som kameraminnen funkar de ju bra.
 
jimh skrev:
Det är varje gång man "flippar om" bitarna, alltså även när du tar en bild. Och att livslängden är begränsad gäller alla typer av flashminnen. Det diskvalificerar dem från vissa användningsområden, men som kameraminnen funkar de ju bra.

Åhå, på så sätt. Det är alltså all skrivaccess som görs till minnet det handlar om, då fattar jag.

Ja det lär väl knappast vara nåt problem med livslängden vid användning i en kamera med tanke på hur pris/kapacitetsutvecklingen sett ut på minneskort sista tiden. Bara att köpa ett mycket större och billigare sen om man har kameran kvar när det väl är utslitet.. :)
 
Skrivhastigheten på dessa kort är riktigt långsam, iaf på min 350D. Får upp symbolen för att kameran "tänker" redan efter två bilder med serietagningsfunktionen.
 
marten_p skrev:
Skrivhastigheten på dessa kort är riktigt långsam, iaf på min 350D. Får upp symbolen för att kameran "tänker" redan efter två bilder med serietagningsfunktionen.

På min 350D klarar den kontinuerlig serietagning med jpg i högsta kvalitet i iaf 40 bilder, kändes inte nödvändigt att testa fler. Kör man raw klarar den 6 bilder innan den saktar ner.

Buffertminnet ska ju palla 14 jpegbilder vilket bör motsvara drygt 30MB. Rawfilerna ligger runt 7mb så prestandan stämmer ju rätt hyfsat att den får sacka lite med tanke på att kameran kan skriva med strax över 6MB/s mot de snabbaste korten enligt div tester

Nåja, Twinmoskortet har likvärdig hastighet som såväl sandisk och viking kort som jag har så jag är nöjd iaf. :)

Har inte haft möjlighet att testa kortet i kortläsare än och se vad hastigheten blir där så det ska ju bli intressant också.
 
Damm på sensorn skrev:
Måste bara tipsa om ett billigt CF-kort. Har precis fått mitt 2GB (140X) CF-kort från Komplett.se för totalt 565kr (+29kr i frakt). Anledningen till att jag skriver detta här är att jag själv var osäker på dess funktion i min Nikon D70/D200. Hur som helst, det funkar kalasbra.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314256
Tack för tipset!

Cyklade ner till en databutik här i gbg och köpte det för 600:-. Funkar utmärkt till min Minolta 5D, hur överföringen är vet jag inte än, kan testa och återkomma när jag har internet nästa gång. (Ska till Lofoten:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.