** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28-75 på festival?

Produkter
(logga in för att koppla)

nls

Medlem
hej!

jag har fått fotopass till peace & love-festivalen. det är första gången i diket för mig, och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig för avsånd till personerna på scenen? kommer mitt 28-75/2.8 räcka, eller kommer det enbart bli helkroppsbilder?

har sett att en del rekomenderar 70-200/2.8 från diket, men det blir dyrt.. funderar eventuellt på att köpa ett sånt och sen sälja det efter festivalen. för dyrt för min plånbok att behålla :(

vad säger ni?

köpa för att sedan sälja låter som en synnerligen dålig affär. Då är det ju billigare o hyra ett objektiv även om det också är kostsamt, men garanterat mindre än förlusten du gör på köpa/sälja.

Ang objektivval så beror det ju helt på hur långt ifrån du är naturligtvis. Beräkna avståndet eller fråga medieansvarige. du vet väl själv hur nära du kommer med dina brännvidder. Men dom gånger jag stått nära en scen och plåtat artiser o dyligt har jag alltid haft ett 28-70 och ett 70-200 med mig.

Vidvinkel skulle jag satsa på. I alla fall på de mindre scenerna där de intressantare banden spelar (vanligtvis). Men det mesta beror nog på erfarenhet att plåta band och att hitta bra plats. Det blir lätt stressigt när man bara får ta kort i diket de två första låtarna (vid stora scenen), som det var förra året, men där kanske tele kan vara att föredra ocm man vill ta mera portätt, svårt tyckte jag det var att få med flera musiker på samma kort med bra resultat, fast det beror ju som sagt på hur bra man är som fotograf.

För övrigt försökte Håkan Hellström sparka på min kamera när jag stod längst med scenkanten. Rätt åt mig.

du kan ju även göra ett upprop på FS och se om någon vill låna ut eller hyra ut, blir väl billigare än om man hur från en verksamhet. Ladda gärna upp bilder efteråt, de flesta av oss skulle nog tycka det vore kul att se bilder om man kommenterat när någon frågat om råd. Då kan man även diskutera erfarenheter och utvecklas, en bild räcker nog fyra dagar att diskutera :)

Nu vet jag inte hur stora scenerna är på Peace and Love, men under Popaganda körde jag bara med 28-70 och det var inga större problem med längden, bortsett från vid den största scenen. I mitt album POPAGANDA '06 finner du lite bilder därifrån, bilden som heter Mew är tagen på 70mm från fotodiket framför stora scenen. Jag tror att ett 70-200 hade blivit lite för långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar