Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28-75/2,8 vs 24-70/2,8 vs 17-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexaAndersson

Aktiv medlem
Tamron 28-75/2,8
Sigma 24-70/2,8
Tamron 17-50/2,8

Jag har tänkt att införskaffa ett av dessa objektiv till min D300 för att använda vid konsertfotografering. Står jag i fotodiket vill jag kunna få med hela sångaren, gitarristen etc, men samtidigt kunna fota trummisen.

Jag undrar, vad är de största skillnaderna mellan dessa objektiv förutom antalet mm?
Vilket presterar bäst i ljuskänsliga förhållanden? Och vilket funkar bäst som vimmelfotoande/modellfotande?

Vilket objektiv skulle du köpa om du var i min situation, eller vilket skulle du rekommendera?

Om du har foton tagna med dessa objektiv skulle det vara kul att titta på för att jämföra med de andra.

jag har själv en d300, samt tamrons 17-50 och även sigmas 24-70.
tyvärr felfokuserar sigman å det grövsta, så den har jag aldrig fotat nån konsert med på d300.
tamronet tycker jag funkar ganska bra, men kör oftast med något fast objektiv på konserter eftersom jag tycker det är mer värt med f/1.4 eller f/1.8 än f/2.8 och zoom.
tamronet är snabbt i fokuseringen, och har jag bara ljus som räcker för 2.8 använder jag gärna det objektivet på konserter.

vet inte om 17mm är nödvändigt på konserter dock, kanske hade haft mer nytta av 70mm. tamronet lär vara skarpare än sigmat, samt så är sigmat en ganska brutalt stor och otymplig klump.

har varit på lite konserter i göteborg nu i vår, men har ingen inplanerad nu framöver. du hade gärna fått testat objektiv på nån konsert jag tänkt se annars.

vet inte om du har batterigrepp till kameran, men jag gillar att ha det på kameran på konserter, blir betydligt mycket skönare att ta porträttbilder med det. vill man inte lägga ut massa pengar på orginalgreppet kan jag lätt rekommendera link delight's batterigrepp. 50£ + frakt (18£) med ett extrabatteri på ebay: http://tinyurl.com/dbpmow

Senast ändrad:
hojj, är inget proffs men tycker det är kul med konsertfoto, jag använder till 80% mitt 28-75/2.8 vid konsertfotografering, dock även ibland 70-200/2.8 dock har jag fullformat så får inte det där x1.6, hade gärna haft lite mer zoom men dessa jag använder funkar riktigt bra och är inom hyffsad prisbild.

Har bilder tagna i min portfolio om du vill se hur det kan se ut.
www.bard.fotosidan.se

mellan de objektiven du valt så har jag haft tamrons 17-50/2.8 tidigare på crop kamera och har i dagsläget 28-75/2.8 och kan bara tala varmt om dem.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar