Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Hej!

jag går i tankar att införskaffa denna optik, som det "fasta" valet på min kamera. Då det är lite pengar inblandade och jag inte är proffs, så tänkte jag höra mig för hos er mera erfarna fotografer, om det tex finns några "barnsjukdommar" hos denna optiken man bör se upp med, när man köper begagnat?

/ Gröna hälsningar Tomas

Nej, det är en bra glugg som går att få för lagom pengar numera (mer än 10000 skall du nog inte ge)

Den är tung, skarp och bra byggd. Enligt Photozone.de är det bara Nikons gamla AF 35-70/2,8 som får bättre betyg för den optiska kvaliteten (och det är marginellt, 4.3 mot 4,28)

Tack för ditt inlägg Emil..

Har ingen brådska med köpet, så jag lutar mig tillbaka lite och letar reda på ett fint ex till rätt pris...

Jag fick låna ett DX 17-55/2,8 en vecka med en D2X och objektivet är verkligen super med superb skärpa och låg distiorsion. Dessutom är zoomomfånget mer allround på en digitalkamera än 28-70:an, MEN det kan ju vara svårt att få tag i begagnat.

Ytterligare ett trevligt objektiv är Sigmas 18-50/2,8 som bara kostar 4500 och som presterar bra. Inte så bra som Nikons 17-55 eller 28-70 men du får bra kvalitet, hög ljusstyrka till bra pris. En hit!

Tack för tipset..

TYVÄRR har jag redan fått chansen att knäppa lite med Nikkor 28,an...

Man bör inte sätta på så proffsiga grejjor om man inte är beredd på att vilja äga nån sen...

haha***

17-55:an är väl precis lika proffsig men lättare och smidigare. Med en 17-55:a slipper man investera i en särskild vidvinkel.

Får se vad tomten har i säcken sen..

Skvaller utlovas efter införskaffande..

Senast ändrad:
froderberg skrev:
17-55:an är väl precis lika proffsig men lättare och smidigare. Med en 17-55:a slipper man investera i en särskild vidvinkel.

Jag gjorde just så att jag sålde både min sigma 15-30 och tamron 28-75 för att kunna lägga pengar imellan till en 17-55DX. Visst fortfarande dyrt men värt vartenda spenderade peng. Känns mycket bra i handen, den är snabb i fokus och är tyst. AF-S. Det jag främst gillar med bytet är att jag nu bara springer omkring med en kameralins som täcker de mesta.

Det enda negativa är kanske att den väger och att den är en DX. Men visserligen mindre än två objektiv tillsammans. Fotar man enbart digitalt är det inget hinder med DX. Gå till din närmsta kameraaffär och känn. Du kan ju alltid avbetala om du inte vill lägga ut allt på en gång.

Skulle tala om vad det blev för nåt hade jag ju sagt..

Förnuftet fick råda så det blidde en 17-35
istället...

/ Gröna hälsningar Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar