Annons

28/1,8 canon eller sigma??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Har tröttnat på min 17-85 då jag vill ha möjlighet till kort skärpedjup och slippa dra upp iso i mörkare fotosituationer,
Men, ska jag satsa på Canons egna eller Sigmas 28/1,8 eller Sigma 30/1,4?

Vill helst ha nåt som motsvarar 40-45 mm på FF och kameran jag använder är ett 7D.

Har tröttnat på min 17-85 då jag vill ha möjlighet till kort skärpedjup och slippa dra upp iso i mörkare fotosituationer,

Vill helst ha nåt som motsvarar 40-45 mm på FF och kameran jag använder är ett 7D.

Kan tyvärr inte rekommendera Sigma 30 iaf.. Den är inte skarp.

Satt i samma sits för ett tag sedan...Läste på och köpte Sigma 30/1.4. Visste att risken var ganska stor att jag skulle få ett ex som kunde vara oskarpt och fokusera fel...vilket det första exemplaret gjorde. Dock var det inge problem att byta till ett nytt (Cyberphoto). Vilket du än köper (kanske speciellt Sigma), testa ordentligt innan du godkänner exemplatet...

Canon varje dag! Själv körde jag 28/1.8 på 7D ett tag tills jag bytte kamera. Tycker det fungerade bra, var det objektiv jag använde mest. Påminner mycket om EF50/1.4 fast kanske inte riktigt lika skarpt men af är likvärdig. Att köpa Sigma och vara osäker på AF skulle jag inte välja. Nu vet jag inte om du har objektiv av annat märke än Canon sedan tidigare. Personligen tycker jag det är smidigt med bara ett märke om man ska kalibrera utrustningen...

EF 28/1,8 har jag haft och den var inge vidare skarp.
Kollar du olika forum tror jag fler har samma erfarenhet :-(
28 mm är nog i kortaste laget på alla format för att få riktigt snyggt kort skärpedjup.
Vill du ha snyggt kort skärpedjup föreslår jag 50/1,8 eller ännu bättre 1,4.
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

Satt i samma sits för ett tag sedan...Läste på och köpte Sigma 30/1.4. Visste att risken var ganska stor att jag skulle få ett ex som kunde vara oskarpt och fokusera fel...vilket det första exemplaret gjorde. Dock var det inge problem att byta till ett nytt (Cyberphoto). Vilket du än köper (kanske speciellt Sigma), testa ordentligt innan du godkänner exemplatet...

Skulle kunna säga att exakt samma gäller för mig med enda skillnaden att jag fick returnera två ex innan cyber skickade ett som sätter fokus rätt. Och jag tycker att det är skarpt - fullt användbart på 1.4.

Lustigt... Du nämner också canon 50/1.4. Hade jag valt idag så hade jag valt Sigmas varianter på både 30 och 50.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar