ANNONS
Annons

270EX + Wireless flash trigger v.4 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Fakefaxer

Ny medlem
Hej ni som har lite mer kunskap än mig! Jag har en lite snabb fråga såhär i mellandagarna om en julklapp jag fått. Jag fick en Cactus Wireless Flash Trigger v.4 som jag idag prövade med min blixt Canon 270EX. Det som är lite jobbigt är att jag ofta kör på semiautomatik bländarprioritet, men när jag gör det med den här trådlösa dosan så görs inte en ljusmätning med blixt, utan det blir en ljustmätning utan blixt vilket leder till att slutartiden blir alldeles för lång. Jag undrar om det finns några sätt att kringå det här problemet? Jag ändrade till fullt manuellt, fixade med slutartiden till 1/200 (max sync för min blixt) och justerade bländaren efter hur ljuset blev, men det ledde till flera bilder som egentligen inte är till någon nytta.

Ska jag helt enkelt lära mig att bara köra med manuellt helt eller finns det andra saker som jag inte riktigt tänkt på?

God Jul och tack för svaren!

Om du kör med tidsautomatik ska ju tiden bli lång nog för att exponera motivet rätt utan blixt, och sen sätter du dessutom dit blixtljuset. Blir det så med din fjärrstyrning är det rätt.

Kör du manuellt väljer du bländare efter vad blixten orkar och vilket skärpedjup du vill ha, samt tid efter hur du vill exponera bakgrunden. Sen blixt ovanpå detta.

Rätta mig om jag har fel... Men Cactus-triggern ska användas med blixtar med manuella inställningar, och 270 EX har väl inga sådana möjligheter? Det brukar bli att man inte kan styra blixtstyrkan och den pangas på i t ex full styrka.
I så fall kan du justera iso + bländare tills blixtljuset blir lagom, eller bita i det dyra äpplet och skaffa en blixt som stöder manuella inställningar.

Rätta mig om jag har fel... Men Cactus-triggern ska användas med blixtar med manuella inställningar, och 270 EX har väl inga sådana möjligheter? Det brukar bli att man inte kan styra blixtstyrkan och den pangas på i t ex full styrka.
I så fall kan du justera iso + bländare tills blixtljuset blir lagom, eller bita i det dyra äpplet och skaffa en blixt som stöder manuella inställningar.

Det påståendet stämmer bra.

/Stefan

BÅDE kamera och blixt måste ställa in på manuellt läge. Kan inte 270EX det så får du skaffa en blixt som kan det. Vad det gäller slutartiden på 1/200 så får du nog gå ner till 1/125 eller 1/100 för att radiotriggern ska hinna med för du får en viss fördröjning där (det kan ev funka med 1/160).

Aha, är det en sån manuellt enbart blixtstyrning. Då tar jag tillbaka en del av det jag skrev ovan. 270 EX har inga inställningsmöjligheter alls, om den inte sitter på en kamera som kan styra den via menyn.

Ah, tackar så mycket! Jag får försöka lära mig att jobba med det jag har, det är ju en liten vetenskap i det också!

I övrigt, tack för alla snabba svar! Ni var otroligt hjälpsamma! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar