Själv föredrar jag 24 (60, 120)
I andra hand 30 (60, 120) , och i sista hand 25 (50, 100). Jag tror det är en fördel med så många och låga multiplar som möjligt av bildfrekvensen. På så ätt blir det enklare t ex när man ska kombinera klipp med olika bildfrekvens, sänka eller höja visningshastigheten eller på annat sätt manipulera bildfrekvensen. Det blir många nya bilder att konstruera för redigeringsprogrammet för att få ihop 24 fps (2x2x2x3) med t ex 25 fps (5x5) eller (något enklare) 30 fps (2x3x5). Men det är jag som tycker så
Men viktigast är väl ändå att försöka vara så konsekvent som det bara går. Det ger minst problem. Så har man börjat att köra 25 och 50 så är det klokast satt fortsätta så. I det stora hela är väl inte det ena bättre än det andra.
Det har gjorts några spelfilmer med 60 fps men det blev väl inte någon succé precis om jag förstått det hela rätt. Publiken uppfattade inte någon bättre upplevelse med högre bildfrekvens.
Betr. TS fråga är min gissning att 25 fps är att föredra före 50 fps. Film/video ska innehålla lite rörelseoskärpa (hos motivet alltså) för ett bra flyt. Det får inte uppfattas som en rad skarpa stillbilder staplade om ni förstår vad jag menar.
Med 24, 30 och 60 menar jag egentligen 23,976, 29,97 och 59,94