Annons

240 PPI på 30D HJÄLP!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Wortexwoman

Aktiv medlem
Hejsan, jag undrar om någon kan hjälpa mig.
Jag har kört en massa bilder i högsta upplösningen med min 30D RAW + JPG (den minst komprimerade)
Och nu skall bilderna användas till trycksaker och tidningar och kunden vill ha dem levererade i 300 ppi.
Alla bilder jag har är det tyvärr bara 240 ppi på?
Varför blir det så? Det gäller även bilderna direkt ur kameran som efterbehandlade.
Det är ju ingen inställning som JAG gjort.

Måste jag interpolera upp bilderna åt kunden eller gör de resterande 60 ppi:na ingen skillnad?
Jag vill ju inte förlora i kvaliten om det i alla fall kanske räcker med 200???(eller 240)

Men mest nyfiken är jag på VARFÖR det blir så?
Är det högsta upplösningen på 30D:n?

Det är en siffra som Canon valt att använda på en del modeller.. En siffra alltså..inget enhet.

Din 30D har 3504x2336 pixlar vilket kan resultera i en mängd olika upplösningar. Vill du t.ex. använda upplösningen 300 DPI så blir bilden som mest 29,2x19,4 cm stor. Vill du däremot använda upplösningen 72DPI, så blir bilden 121x81 cm stor. I din RAW-konverterar kan du ställa in vilken upplösning du vill att bilden ska ha.

Det är ingem inställning som du kan ändra på, på kameran, helt enkelt för det är orelevant i det stadiet när bilden tas.

I Raw-konverteraren?

Aha, jag får alltså ingen kvalitetsförlust om jag väljer att öppna dem i 300 ppi i Raw-konverteraren (i CS2) och sedan efter det börja bildbehandla?
Eller tänker jag fel?

Nej, du får ingen kvalitetsförlust. dpi/ppi-värdet berättar bara[/i] hur hårt du vill packa dina pixlar. Desto hårdare du packar pixlarna, desto mindre blir bilden.

Tusen Tack!!!

Tusen tack för hjälpen. Hädan efter så öppnar jag dem i 300 på en gång då, så slipper jag sitta och fundera :)

Tidningen menar väl att bilden ska ha en minsta upplösning på t.ex 300 punkter per tum vid en viss storlek på bilden.
Om bilden i tidningen ska var 10x15 cm så bör ju då din bild minst vara i upplösningen 1200 (300x4") x 1800 (300x6").
Har bilden mer pixlar är ju det bara en fördel. Du har till och med möjlighet att beskära en del utan att din bildfil blir för liten om nu tryckstorleken skulle vara t.ex 10x15 cm.

Edit: Du bör rimligen leverera en så stor bild som möjligt till tidningen. Ju mer punkter, desto bättre kvalitet. Så det finns ingen anledning att t.ex förminska bilden för att ge en viss upplösning i förhållande till tryckstorlek.

Edit2: Och skulle det "fattas" pixlar så är det ju även där lämpligt att låta tidningen interpolera bilden om så skulle behövas.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar