Annons

24-70/2,8 L eller 16-35/2,8 L (ver.1) till FF

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonth89

Ny medlem
Hejsan. har fått erbjudande av en kompis som är proffsfotograf att köpa prylar av honom då han ska uppdatera till senare vertioner. Det jag ska få köpa är en Canon 5D Mark II. Nu till kruxet. Jag ska få köpa ett objektiv till och då har jag två alternativ:

Alternativ 1: 16-35 2.8 L(ver.1)
Detta paket kan skickas direkt.

Alternativ 2: 24-70 2.8 L
Denna kan han inte skicka innan den nya vertionen dyker upp. (Ingen som vet när)

Jag ska ha den att filma med. Kan ni med era erfarenheter föra ett resonemang kring vilket objektiv jag ska välja? 24-70 har jag sett ganska mycket av men 16-35 vet jag ingenting om.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning, Magnus
 
Hejsan. har fått erbjudande av en kompis som är proffsfotograf att köpa prylar av honom då han ska uppdatera till senare vertioner. Det jag ska få köpa är en Canon 5D Mark II. Nu till kruxet. Jag ska få köpa ett objektiv till och då har jag två alternativ:

Alternativ 1: 16-35 2.8 L(ver.1)
Detta paket kan skickas direkt.

Alternativ 2: 24-70 2.8 L
Denna kan han inte skicka innan den nya vertionen dyker upp. (Ingen som vet när)

Jag ska ha den att filma med. Kan ni med era erfarenheter föra ett resonemang kring vilket objektiv jag ska välja? 24-70 har jag sett ganska mycket av men 16-35 vet jag ingenting om.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning, Magnus
Din vän proffsfotografen borde väl vara den bäste att svara på detta? Han har ju levt tillsammans med objektiven och kameran.
 
Hejsan. har fått erbjudande av en kompis som är proffsfotograf att köpa prylar av honom då han ska uppdatera till senare vertioner. Det jag ska få köpa är en Canon 5D Mark II. Nu till kruxet. Jag ska få köpa ett objektiv till och då har jag två alternativ:

Alternativ 1: 16-35 2.8 L(ver.1)
Detta paket kan skickas direkt.

Alternativ 2: 24-70 2.8 L
Denna kan han inte skicka innan den nya vertionen dyker upp. (Ingen som vet när)

Jag ska ha den att filma med. Kan ni med era erfarenheter föra ett resonemang kring vilket objektiv jag ska välja? 24-70 har jag sett ganska mycket av men 16-35 vet jag ingenting om.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning, Magnus
16-35 version 1 var ingen höjdare på FF. Tror du blir gladare med 24-70. Men varför köpa från en yrkesfotograf. Finns massor med begagnat av nämnd utrustning som ägts av försiktiga amatörfotografer. Vad kostar kalaset?
 
Henry. Sant, men vi bor i varsit hörn av sverige och komunicerar via mail. Så jag tänkte att fler åsikter kunde vara till hjälp :)

Paul. Ok tack för det. Jag har köpt grejjer tidigare från honom och han är fantastiskt bra på att serva prylarna. De saker jag köpt tidigare har varit som ny. 5D Mark II + 24-70 L skulle gå lös på14000.

tack för svar!
 
Henry. Sant, men vi bor i varsit hörn av sverige och komunicerar via mail. Så jag tänkte att fler åsikter kunde vara till hjälp :)

Paul. Ok tack för det. Jag har köpt grejjer tidigare från honom och han är fantastiskt bra på att serva prylarna. De saker jag köpt tidigare har varit som ny. 5D Mark II + 24-70 L skulle gå lös på14000.

tack för svar!
Kompispris, bara att slå till.
 
Visst är det så att över större delen av sitt omfång är 24-70 bra även på full glugg. Den lider av lite sämre kantskärpa mellan 24-30mm ffa vidöppen. Distorsionen är måttligt tinnformig vid 24mmoch måttligt kuddformig från 50mm och uppåt. 16-35 version ett lider av ganska stark tunnformig distorsion som blir mindre ju mer man zoomar in till att bli neutral vid 35mm. Kantskärpan är ganska kass från 16-20mm och blir kanske hyffsad vid f/8 (II:an är marginellt bättre vad gäller skärpa och, kanske inte bättre, men annorlunda, vad gäller distorsion). Vid filmning spelar nog skärpan mindre roll. Jag har ägt alla tre av dessa.

Allt detta spelar egentligen ingen roll, för 16-35 är just det och 24-70 har just dessa brännvidder. Frågan är ju egentligen vilka brännvidder du vill ha?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.