Annons

220V adapter till Minolta/Sony blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nu är jag trött på batterier till mina blixtar. De är alltid (nåja, nästan alltid) urladdade när jag skall till att ta en bild.

Det är ju så att när jag får en bildidé där jag skall använda blixtarna så tar det en stund att rigga upp bakgrund och motiv, rigga belysning med eventuella tillbehör såsom strutar av svart papp, bouncers och reflektorer mm. När det är dags för provbilder så blir det ett par och sedan är batterierna slut. Då blir det till att byta och naturligtvis har de andra uppsättningarna laddat ur sig själva och alla batterier måste laddas vilket tar sin tid även om jag har kapacitet för 16 stycken åt gången.

Jag skulle vilja ha nätadaptrar till blixtarna, både till Minolta 5600HSD och Minolta MFC-1000 macroblixt. Finns detta? Någon som sett något användbart? Det finns batteriboxar för sex eller åtta batterier som kopplas till blixtarna men jag vill ansluta dem till 220V via adapter. Någon som vet hur kontakten till en extern batteribox är kopplad, spänning och strömstyrka?

Eller finns det några riktigt små men ljusstarka kompaktblixtar för 220V? De måste ha variabel uteffekt men inställningsljus är inte absolut nödvändigt. Storleken skall helst inte vara mycket större än en vanlig hotshoe-blixt.
 
Med hjälp av en extern batteribox kan man ju tillverka en. En extern box kan man köpa på ebay eller från Kina för några hundringar. Jag hade en sådan tidigare och det funkade helt ok. Vill amn slippa batterier går det ju att "slakta" den och ansluta en nätadapter som motsvarar 6 batterier, typ 9 volt.

//Björn
 
Bra idé. Vet du hur mycket ström batteriboxen/blixten plockar ut från batterierna? Sitter det något annat i batteriboxen än bara batterier? Jag förmodar att det går att köra blixten med bara batteriboxen utan batterier i själva blixten. Stämmer det?
 
Jag är inte så säker på att du kan köra blixten direkt från en adapter, vid laddning tar blixten ut väldigt mycket ström från batterierna, mycket mer än vad en normal nätadapter kan ge.

Om du försöker koppla en vanlig adapter blir antagligen laddningstiderna mellan blixtarna toklång, tänk på att batterierna lämnar ifrån sig flera timmars laddning på bara ett par minuter. Så det finns nog en anledning till att du sällan ser nätanslutna hot-shoe blixtar.
 
Nu har jag kikat lite mera på detta med extern batteribox mm på eBay.

Det finns faktiskt separata sladdar med batterikontakten till blixten. Men de är märkta med Warning High Voltage. Det sitter alltså något i batteriboxarna som ger hög spänning. Det är därmed inte så enkelt som att bara koppla in en extern strömkälla och en sladd. Alltså måste boxen till och en liten fiffig lödning för nätadapter i stället för batterier. Jag misstänker dock att boxen plockar ut ganska mycket ström under kort tid medan boxen laddar upp.
 
Har inte plockat isär någon, men högst troligt är att det sitter några kondensatorer i den som laddas upp av batterierna. Urladdningen ligger påå 300 volt om jag inte minns fel. Batterierna går säkert att ersätta med en hyffsat vanlig laddare på 9 volt, en gammal telefon laddare kanske kan funka. Men det blir som du skriver, en lödning som skall till.
Tänk på att ladda ur den innan du plockar isär den, annars kan du få en överaskning på 300 volt :)

Denna köpte jag.

http://www.linkdelight.com/E3C-Flash-External-Battery-Pack-for-Sony-HVL-F56AM-as-FA-EB1AM.html

Jag är osäker, men det kan faktiskt vara så att denna hade en kontakt för extern strömmatning,kommer inte ihåg tyvärr, men annars går det nog att fixa som sagt.
 
När man använder en batteribox till en blixt från Minolta eller Sony används fortfarande blixtens egna batterier för att driva blixtens elektronik medan batteriboxen driver blixtröret. Via sladden mellan blixt och batteribox skickar blixten en signal om att den är "On" och batteriboxen svarar då med att skicka tillbaks 300V till blixten. Batteriboxen är alltså mer än en hållare för batterier, den innehåller också en spänningsomvandlare som omvandlar batterispänningen (6 x 1,5V) till 300V. Detta gör den på kortare tid än omvandlaren som är inbyggd i blixten, men kräver därför mycket ström. En modern mobiltelefonladdare är inget att tänka på; kanske en laddare till en NMT450-telefon kan passa? :)
 
Ja, man får ju plussa ihop vad 6 batterier ger. Räkna med 1200 mAh x 6 sår får du strömmen, plus 9 volt. Borde gå att hitta på Kjell eller liknande. Telefonladdare kanske inte funkar, men det var bara ett förslag. :)
 
Ja, man får ju plussa ihop vad 6 batterier ger. Räkna med 1200 mAh x 6 sår får du strömmen, plus 9 volt. Borde gå att hitta på Kjell eller liknande. Telefonladdare kanske inte funkar, men det var bara ett förslag. :)

När du seriekopplar batterier så får du inte 6*1200mAh,,,,,, vid seriekoppling får du bara den ström som ett batteri lämnar exempelvis 1200mAh men du får 9 volt istället (7,2 om det är laddningsbara), vid paralellkoppling får du däremot strömmen *6 men då bara 1,5 volt (1,2 om det är laddningsbara), kan vara bra att veta när man letar lämpligt nätaggregat till blixtarna. Jag har själv kört med nätaggregat till blixtarna och upptäckt att 3-5 ampere brukar räcka gott. Det är inte många småladdare som lämnar 6 volt och 3-5A utan man får gå upp på större prylar då.
 
Jag har nu beställt en batteribox från Hong Kong. Det blev den med 8 batterier, alltså 12V. Jag tror att det blir lättare att hitta en nätadapter som ger tillräcklig ström vid 12V, exempelvis någon av de jag har liggandes i källaren.

Detta med ström och spänning är inte lätt. Eftersom det rör sig om seriekoppling så blir strömmen inte mer än vad ett batteri ger, exempelvis 2400mAh. Det betyder att jag kan plocka ut 2,4A under en timma eller 4,8A under en halvtimma. Jag kan också plocka ut betydligt högre strömstyrkor under korta perioder men batterierna blir varma och det innebär begränsningar.

Uppladdningstiderna är korta, ner mot två, tre sekunder vilket tyder på högt strömuttag under dessa sekunder. Jag skall mäta detta strömuttag när batteriboxen anlänt. Ligger strömmen på en rimlig nivå så kommer jag att köpa två boxar till samt lämpliga nätadaptrar och bygga ihop på lämpligt sätt. Redovisning av detta kommer så småningom.

Tack för all input i detta ämne.
 
Nu har jag funderat vidare.

Batteriboxen skall ge ca 250 blixtar på full effekt med en uppladdningstid på ca 2 - 3 sekunder. Det ger "batteritid" på 250 * 2,5 = 625 sekunder eller ca 10 minuter.

Med batterier på 2Ah eller 120 Ampereminuter innebär ett strömuttag på 12A (120Am / 10m). Verkar lite högt kanske? 12A skulle kräva ganska grova kablar även om det rör sig om korta sträckor inne i batteriboxen fram till omvandlardelen 12V till 300V.

Eller tänker/räknar jag fel?
 
Jag är dålig på att räkna på el så jag vet inte. Christers tidigare inlägg låter logiskt och han säger ju att 3-5 ampere funkar bra.
Jag vet inte heller hur en batteribox är kopplad internt, men det borde vara seriekopplade batterier, men du får väl vänta och se hur din modell ser ut när den kommer :)
Jag körde på uppladdningsbara (1,3V) batterier på 2700 mAh och på 6 batterier så tog det ungefär 2 sekunder att ladda upp efter en blixt på full effekt.
 
Nu har äntligen batteriboxen kommit (27 dagar med posten från HK till Sverige!). Jag laddade batterihållaren med 8 eneloop 2500mA batterier och tillverkade en anordning att ersätta hållaren i batteriboxen så att jag kunde dra sladdar via en amperemätare.

Jag brännde av att antal blixtar på full effekt och kunde då konstatera att mätaren visade max 3,76A. efter avfyrad blixt började laddningen på ca 2,5A, steg raskt till 3,7A och sjönk sedan ner till 0A.

Ett nätaggregat på 12V DC och minst 4A borde räcka. Sedan är det en ganska enkel sak att koppla in detta i batteriboxen, antingen genom att löda in kablar i batterihållaren eller tillverka en ersättare för hållaren med anslutningskablar till nätaggregatet. Men det får bli efter semestern.
 
Jag är inte så säker på att du kan köra blixten direkt från en adapter, vid laddning tar blixten ut väldigt mycket ström från batterierna, mycket mer än vad en normal nätadapter kan ge.

Om du försöker koppla en vanlig adapter blir antagligen laddningstiderna mellan blixtarna toklång, tänk på att batterierna lämnar ifrån sig flera timmars laddning på bara ett par minuter. Så det finns nog en anledning till att du sällan ser nätanslutna hot-shoe blixtar.

Den större Sony-blixten, HVL-F58AM, har en inbyggd kontakt för strömadapter och den funkar att köra på det sättet helt utan batterier. Har en sån blixt, men inte strömkabeln så jag kan prova, men så står det i manualen.

Eftersom den blixten klarar det så borde det funka även med de andra via batterikontakterna. Kanske tar lite längre tid att ladda upp den, men borde rimligtvis inte vara problem strömmässigt. Dessutom körs den ju på vanliga alkaliska batterier som inte klarar samma strömuttag som t.ex NiMh eller Liion/LiFe osv., så det borde gå tycker jag.

En irriterande grej med Minoltablixtarna är att de har inbyggd strömsparfunktion som gör att de stänger av sig efter ett tag. När jag kört i studiouppsättning med mina Minolta 3600HS(D) så har jag retat mig på att de då och då slutar funka och man måste gå fram och "aktivera" dem med en knapptryckning. Sony-blixten ska tydligen stänga av detta läget när man kör på adaptern, men med en batteriadapter till minoltablixtarna så tror ju dessa att de körs på batteri och fungerar likadant.

Istället för att bygga studio-uppsättningar med kamerablixtar och investera en massa i speciallösningar som ändå inte blir helt bra, så skulle jag nog hellre satsa på ett billigt studioblixtpaket. Kanske inte svindyrt ProPhoto, eller halvdyrt Elinchrom, utan ett paket från Kaffebrus eller Blazzeo från linkdelight.com e.d.


/Mats
 
Detta med ström och spänning är inte lätt. Eftersom det rör sig om seriekoppling så blir strömmen inte mer än vad ett batteri ger, exempelvis 2400mAh. Det betyder att jag kan plocka ut 2,4A under en timma eller 4,8A under en halvtimma. Jag kan också plocka ut betydligt högre strömstyrkor under korta perioder men batterierna blir varma och det innebär begränsningar..

2,4Ah är energimängden (vid en viss spänning som ökar beroende på hur nmånga celler du sätter i serie. Det är inte samma som ströurtaget som batteriet klarar att ge. Det finns batteripack i massor av olika kombinationer och storlekar på celler och även parallell-kopplade ackar, så att du kan få precis det du vill ha. Olika celler klarar olika "c" i uttag.

Bra ställe att kolla på detta, läsa en del och även köpa färdiga ack-paket i mindre kvantiteter är www.batteryspace.com. Finns mängder av färdiga pack och lämpliga laddare där. Föreslår NiMh som dels är prisvärt idag och klarar hög urladdningsström och faktiskt går att importera på det viset. Även om LiIon m.fl. har högre kapacitet så är de klassade som farligt gods pga explosionsrisken, så du kan inte flygfrakta dessa och det krävs speciella transport-dokument mm.

Eftersom Minolta-blixtarna körs med 4 batterier á 1,5V så borde det vara ett 6V-paket du ska ha. Här finns en hel del att välja på:
http://www.batteryspace.com/6vbatterypackseries.aspx

För att få bra livslängd på ackarna så bör det vara ett färdigjort paket med inbyggd elektronikmodul och att du använder en bra laddare, så löd inte ihop några celler själv och använd Biltemas billiga laddare, då kommer du att bli besviken. Tänk också på att förvara batterierna laddade och att då och då underhållsladda dem. Ett urladdat NiMh-pack som lagras blir förstört och tar sen inte emot så mycket laddning.

/Mats
 
Senast ändrad:
Jag har nu beställt en batteribox från Hong Kong. Det blev den med 8 batterier, alltså 12V. .

Om det är uppladdningsbara ackar av NiMh-typ så är cellerna på 1,2V. För att få 12V åste du alltså ha 10 celler i serie.

Länka gärna till vad det är för batteribox du har handlat.
Nyfiken på detta. Kan lite om batterier, men "batteribox" som Göran Larsson beskriver det verkar vara något helt annat.

/Mats
 
Den batteribox jag köpte förser, som någon redan påpekat, endast blixtröret med ström. Det måste alltså sitta batterier även i själva blixten för att den skall funka.

Jag har funderat en del på små studioblixtar också men jag tycker att de är för klumpiga. Helst skulle jag vilja ha blixtar som består av två delar, ett blixthuvud inte större än den rörliga delen på en 5600 och en styrdel med en gärna ganska lång kabel emellan. Det skulle göra det lite enklare att placera ut ljuspunkter lite här och var vid table top-foto. De små blixtarna till makroblixten är här perfekta men har nackdelen att de är lite väl ljussvaga i vissa situationer. Kablarna mellan blixthuvud och styrenhet är inte speciellt långa heller.
 
...

En irriterande grej med Minoltablixtarna är att de har inbyggd strömsparfunktion som gör att de stänger av sig efter ett tag. När jag kört i studiouppsättning med mina Minolta 3600HS(D) så har jag retat mig på att de då och då slutar funka och man måste gå fram och "aktivera" dem med en knapptryckning. ...

/Mats

Du kan avaktivera Auto Power Off på 3600. Det framgår av manualen, sida 36 och 37 eller här: http://www.fixya.com/support/p155051-minolta_3600hs_d_ttl_flash/manual-15072/page-19
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.