Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

220-film i Holgan!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hejsan :)

Har tänkt sätta igång lite med min kära Holga 120N igen :)

Har fått tag i en massa utgången 220-film och eftersom det inte finns något skyddspapper på den filmen så vill jag nu har svar på denna enkla fråga:

Hur många klick/varv på snurrhjulet för att dra fram en 6x6 resp en 6x4,5 ruta plus mellanrummet emellan?

PS. Ja detta inlägg handlar enbart om att hur man kan använda 220-film i Holgan, INTE att det är lättare, bättre eller funkar smidigare med 120-film. D.S

Tack på förhand!

Mvh: Danne

Det första jag skulle göra är att prova med en exponerad och framkallad film som inte klippts och som du inte är så rädd om. Dra sedan fram utan bakstycket på så ser du precis hur många varv det blir. Jag skulle också märka frammatningsvredet med streck så blir det lättare än att räkna knäppen. Ett råd är också att tejpa för filmfönstret där bak med svart tejp.

Ett problem kan ju givetvis bli att du kan behöva snurra mindre och mindre för varje bild du drar fram (upptagningsrullen blir ju tjockare och tjockare), men om du kollar med en hel film som är exponerad och framkallad först kan du ju se hur mycket som behöver dras fram för varje ruta.

Shit va svårt.. har tyvärr ingen film som är framkallad och oklippt.. Nåväl, det är ju tur att jag har ett 220-mag till min hasselblad... men det är ju roligare med Holgan.. :´(

Såg förresten att man köpa nya Dianor på fotokompaniet i Göteborg.. är det verkligen riktiga Dianor? Någon som vet det`?

Jag skulle kunna tänka mig att du kan få problem med ljusläckage från fönstret där man ser bildnumret i vanliga fall om du inte har skydspapp. Fast just det kan kanske bli snyggt också :)

Jag har för mig att jag har läst att man ska dra 34 klick om man har laddat den med småbildfilm för panoramabilder så det kan man ju börja att testa med.

.........Såg förresten att man köpa nya Dianor på fotokompaniet i Göteborg.. är det verkligen riktiga Dianor? Någon som vet det`? [/B]

Har funderat på om desa kameror inte skulle kunna få en renässans? Det går ju att sälja Holga. Kanske har de återupptagit tillverkningen? Ska ringa dom och fråga. Eller har de hittat ett undangömt parti i lagret?

Det är helt nya Dianakameror, som Lomography kallar Diana+. Jag väntar på mitt Diana+ Meg edition paket. Det är en röd variant, där det ingår en ringblixt och annat.

Kolla på www.lomography.com

paco skrev:
Det är helt nya Dianakameror, som Lomography kallar Diana+. Jag väntar på mitt Diana+ Meg edition paket. Det är en röd variant, där det ingår en ringblixt och annat.

Kolla på www.lomography.com

Priset var ju resonabelt lågt också för att vara lomography.com De brukar annars ha hutlösa priser.

Menade då bara kameran + instruktionsbok och historiebok: 366:67! Och två års garanti. Har beställt en nu. ska bli kul att jämföra med mina 4 original-Dianor. Intressant att man kan variera formatet upp till 5,2x5,2cm samt även ta bilder med pinhole-funktion.

Du får ju hemskt gärna ladda upp några exempel från nya Diana+kameran tillsammans med lite reflektioner och huruvida resultatet är jämförbart med original-Dianorna.

Jag blir jääävligt sugen på en själv :)

Ja, den nya Dianan verkar kul, får bara hoppas att optiken håller samma höga klass som originalet :)

Daniel, klicka här för bilder med "diana+"-tag på flickr.com.

Ett bättre sätt att bara se Diana+ bilder är Diana+ poolen. Där är det bara bilder från just Diana+ och ett forum.

Intressant läsning om Allan Detrich. Han som ägde kanske den största Dianasamlingen av alla. Han åkte dit för fotomanipulering under sin tid på Toledo Blade och sa upp sig i år. Ganska oskyldiga grejer och bra photoshoppat, men ändå blev han upptäckt. Kanske inte så konstigt att han sålde samlingen till Lomogänget.

Någon som känner till var de nya Diana-kamerorna är tillverkade? Kanske samma fabrik i Hong-Kong?

Vet inte, Nils. Great Wall Plastic Co har ju gjort en annan kultkamera, Great Wall DF.

DHL är på gång med min Meg Edition, kanske imorgon redan, då kan jag kolla om det står Made in Ping Pong eller nåt annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar