Annons

20D vs. D200

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Weinö

Aktiv medlem
20D finns ju för rätt vettiga pengar.
D200 är ju på väg.

Vad tror ni utifrån erfarenheter av 20D och förhandsinfon på D200, givetvis blir det lite hypotetiskt men jag tror att många funderar just nu i väntan på D200.

Är fortfarande 20D ett bra köp ?
Eller är det bara att vänta och köa för D200 ?

För och nackdelar för de båda ?

Då D200 har släppts så kan vi dessutom se hur rätt vi förutspådde, så kom igen nu med era funderingar.

D200 är ju dyrare, men man får mer också, dock har ju 20D ett år på nacken nu ungefär..
Så när Canons ersättare till den kommer, kanske i feb nångång, så kommer den förhoppningsvis att vara en riktigt bra utmanare till D200.,.

Det som skapar lite beslutsångest är just att man har ingen aning om vad Canon kommer kontra med och när.

När jag köper nästa kamera vill jag verkligen känna att jag köpt rätt kamera.

Därför skall det bli kul att följa den här tråden i hopp om att komma fram till rätt beslut.

Svår fråga, Johan.

1. D200 är väl inte riktigt ute på marknaden ännu, men visst verkar den bra. Dock vill man väl se lite fler oberoende/objektiva tester av den först.

2. 20D är fortfarande en bra kamera, den blir ju inte sämre för att det kommer nya modeller, oavsett märke. Men den har ett år på nacken vilket enligt mig är lång tid med tanke på utvecklingen. Med andra ord; 20D och D200 är två olika generationer.

3. Efterföljaren till 20D känns mer relevant att jämföra med. Och om den vet vi...nada.

/Arne

Tycker du inte att en viktig del i valet ska vara vilka objektiv du vill ha, eller redan har?

Objektiven kommer du ha kvar långt efter det att kameran har blivit omodern.

Kameran blir inte sämre för att det kommit en ny modell. en 20D är lika bra som när den kom, även om canon släppern en ny modell, eller 20 nya modeller. OM man vill ha ed senaste hela tiden kansk man skall hyra sin grejor, vilket inte heller blir billigt.

Så frågan är om du vill ha en bra kamera eller om du vill ha det senaste. 20D är en bra kamera, D200 är säkerligen en bra kamera det oxå.

Så det som kanske skall avgöra ditt val är:
*Vad har du optik idag??
*vad känns bäst i din hand?
*vad är ekonomiskt rätt.
*finns tillbehören som du vill ha?
*vad har dina kompisar för system? så att man kan låna optik av varandra.

finns säkert mer man kan tänka på, men detta är väl dom uppenbara sakerna.

intressant fråga...

Många verkar tycka att specifikationerna för D200 slår undan fötterna för 20D och jag begriper inte riktigt varför.

Att D200 har kraftfullare speficikationer är rätt klart men vad är det som är så revolutionerande?

Det som jag ser är möjligen robustheten/väderskyddet men för övrigt så vet jag inte.

Hälsningar

--jalle

Jag tror inte det dröjer länge innan vi får dom första indikationerna på vad efterträdaren till 20D kommer att vara för ett djur. Jag gissar att det "läcker" ut i samband med att D200 blir tillgänglig i affärerna.
Troligt är nog att det blir ett prisfall på 20D i samband med att det lanseras en ny modell. Jag är mycket nöjd med min 20D men skulle vara tveksam att köpa den till ordinarie pris i nuläget.

20D går nu att få för 13.000 från Cyberphoto (då med Canons cashbackrabatt på 1350:- avdragen).

Jag börjar förstå att det är en kärv marknad. Tillverkarna har inte lång tid på sig att tjäna in utvecklingskostnaden.

Annars när det gäller D200 vs 20D så är jag mest intresserad av ISO-egenskaperna. Det ska bli intressant att se hur D200 är.

--jalle

Det vettigaste är väl att invänta efterföljaren till 20D, då kommer priset att rasa på 20D, speciellt begagnat.

Eller varför inte en D70 ? Troligen kommer det att bli väldigt många sådana till salu billigt på beg, marknaden snart :)

Fina tider väntas för dom ekonomiskt smarta kamera köparna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar