Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D + vilket budget-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
Om man köper en 20D, ska man då lägga till de extra dryga 1000 kronorna kit-varianten kostar för att få med objektivet, eller kan jag få ett bättre vidvinkel-objektiv för de pengarna?
 
Du får inget bättre vidvinkelobjektiv för de pengarna..men du kan hitta den ännu billigare begagnad, runt 500:-
 
Jag funderar på varför det är intressant att köpa en 20D och sedan välja budgetobjektiv istället för att köpa objektiv som saknar kompromisser som t ex Canons L-serie med bildstabilisering eller motsvarande objektiv från tredjepartstillverkare. Det bättre objektivet kommer man ha glädje av under längre tid, jämfört med i den takt som kamerahusen kommer i nya varianter. En begagnat 10D eller 300D, som nu tcks översvämma marknaden tillsammasn med utförsäljning av doto kameros hos handlarna kommer sannolikt att ge bättre bilder än vad 20D plus ett budgetobjektiv kan göra för samma peng som en 10D/300D med ett icke budgetobjektiv kan göra.
 
10D ligger på runt 9000 kr nu med garanti kvar i vissa fall. Själv köpte jag min nya 10D från tyskland, fick den för ca 1½ vecka sedan, betalade bara 9500 kr. Hellre lägger jag de där extra tusenlapparna på ett objektiv istället för kamerahuset.
 
Jag skulle välja 20D + kitobjektivet och spara ihop till bättre optik sen.
Skillnaden mellan 10D och 20D motiverar den prioriteringen anser jag.
 
RolandM skrev:
Jag funderar på varför det är intressant att köpa en 20D och sedan välja budgetobjektiv istället för att köpa objektiv som saknar kompromisser som t ex Canons L-serie med bildstabilisering eller motsvarande objektiv från tredjepartstillverkare. Det bättre objektivet kommer man ha glädje av under längre tid, jämfört med i den takt som kamerahusen kommer i nya varianter. En begagnat 10D eller 300D, som nu tcks översvämma marknaden tillsammasn med utförsäljning av doto kameros hos handlarna kommer sannolikt att ge bättre bilder än vad 20D plus ett budgetobjektiv kan göra för samma peng som en 10D/300D med ett icke budgetobjektiv kan göra.
Håller med. Bäst vore förstås en 20D med kvalitetsoptik men tvingas man prioritera skulle jag själv satsa på bra optik och en 10D/300D. Var ju inte många veckor sedan 10D var en toppen-kamera... och det är den ju fortfarande. Men att sätta 18-55 på en 20D låter inte som rätt prioritering. Kan ärligt talat inte förstå hur man kan sälja de två som ett "kit".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.