larsla
Medlem
Hej.
Jag undrar om det är någon mer än jag som har köpt 20D (eller för all del någon annan canonkamera) tillsammans med ett Sigma 18-125.
I så fall kanske man skulle kunna få beställa ett litet experiment?
När jag använder autofokusen fungerar det bra ibland, dåligt ibland och jag har inte begripit vad det är som är fel.
MEN, för ett tag sedan lyckades jag få autofokusen att ställa in sig fel på ett näst intill 100% repeterbart sätt. Prova det här:
1. Ställ in fokusen på närgränsen med manuell fokus.
2. Vrid zoomen till 125mm
3. Fokusera med autofokus på något 1-2m bort och ta ett kort.
4. Ställ in fokus på oändligt med manuell fokus.
5. Fokusera med autofokus på samma objekt som i nr 3 och ta ett nytt kort.
I mitt fall blir första fotot skarpt precis där jag vill ha det (oftast) men när autofokusen "kommer från" oändligt kör den förbi rätt inställning och ställer in fokus på ett för kort avstånd!
Inte jättefel, men klart synbart några centimeter framför objektet.
Canonobjektiv som jag har lånat mig till fungerar betydligt bättre så jag TROR inte det är fel på kameran. Synd bara att jag köpt både kamera och objektiv på postorder (Technikdirekt). Det är ju krångligare att skicka tillbaka och byta.
Ha're bra.
/ Lars
Jag undrar om det är någon mer än jag som har köpt 20D (eller för all del någon annan canonkamera) tillsammans med ett Sigma 18-125.
I så fall kanske man skulle kunna få beställa ett litet experiment?
När jag använder autofokusen fungerar det bra ibland, dåligt ibland och jag har inte begripit vad det är som är fel.
MEN, för ett tag sedan lyckades jag få autofokusen att ställa in sig fel på ett näst intill 100% repeterbart sätt. Prova det här:
1. Ställ in fokusen på närgränsen med manuell fokus.
2. Vrid zoomen till 125mm
3. Fokusera med autofokus på något 1-2m bort och ta ett kort.
4. Ställ in fokus på oändligt med manuell fokus.
5. Fokusera med autofokus på samma objekt som i nr 3 och ta ett nytt kort.
I mitt fall blir första fotot skarpt precis där jag vill ha det (oftast) men när autofokusen "kommer från" oändligt kör den förbi rätt inställning och ställer in fokus på ett för kort avstånd!
Inte jättefel, men klart synbart några centimeter framför objektet.
Canonobjektiv som jag har lånat mig till fungerar betydligt bättre så jag TROR inte det är fel på kameran. Synd bara att jag köpt både kamera och objektiv på postorder (Technikdirekt). Det är ju krångligare att skicka tillbaka och byta.
Ha're bra.
/ Lars