Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och problem med ett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
Jag har haft min 20D i max en månad och från början fungerade alla objektiv som jag hade sedan tidigare, har kört Eos förut. Men helt plötsligt så blev det 'tjall' med ett Sigma-objektiv, givetvis det som jag använder mest.Kameran har firmware 1.0.5 så det borde väl inte vara det, eller? Är det någon som har en aning om vad som har hänt? Kameran fungerar i övrigt oklanderigt, ja långt jag har testat....
 
Error 99 numera då, men som sagt inte från början utan kanonfina foton. Jag tror att det hände när jag råkade av misstag ha komma åt manuella/autfokus 'knappen' på objektivet. Men jag är inte helt hundra på detta...
 
Be att få testa objektivet på en 20d hos Expert som säljer både Canon och Sigma. Fungerar inte objektivet då så finns det ju misstankar om inkompabilitet.
 
En del Sigmalinser passar inte till modernare EOS (30 och framåt). Vissa går att få uppgraderade gratis (de byter ett kretskort). Kolla med Expert Invest i Linköping (den adress man får via Sigma) [email protected] eller 013-288600.

Jag fick snabb service.
 
Okej, jag skall knalla iväg till någon säljer Sigma och se om de kan hjälpa mig. Det borde ju gå att lösa då jag har kunnat fota med det. Det kan man ju vilket fall hoppas på.
Tack!
 
Om objektivet är så speciellt att det har en bländarring där du kan välja bländare direkt på objektivet, ställ tillbaks det i standardläget. Jag har haft olika 'error' problem på en Nikon D70 med t.ex Sigmas 24mm F1.8-objektiv som har just en bländarring. Glider den ur standardläget strejkar kameran. Det är möjligt att det är lika med 20D.
 
Error 99 innebär objektivfel. Det behöver inte vara allvarligt:
Jag har råkat ut för error 99 två gånger. Ena gången räckte det med en rengöring av objektivets kontakter. Andra gången var det bländaren som var lite trög på ett objektiv jag använde sällan. Efter lite massage genom omställning mellan största och minsta bländare lossnade den och problemet löstes.
 
Error 99 är samlingsnamn för ospecifierade fel, det är alltså alla fel som inte har en egen felkod även om det oftast inträffar p.g.a. tredjepartsobjektiv.
 
Skickade in mitt Sigmaobjektiv till Ziegler och de fixader strulet med Err99! Tog kanske tio dagar innan jag hade optiken i min hand igen. Kostade frakten till företaget...
Godwill så det stänker om det från Expert!
 
Goodwill och goodwill. Om expert (läs Sigma) inte ser till att deras objektiv passar med den kameratillverkarde som avses kommer Sigma få mycket svårt att säljer fler gluggar.

Hur som helst, undrar vad det är som medför att vissa sigma gluggar inte passar till vissa nya Canon hus. Alla gamla EF passar ju. Något viktigt måste ju skilja?
 
"Någon som vet om det är 1 eller 2 års "garanti" på uppdateringarna från Sigma? Mitt objektiv är 13 ´månader..."

- Min optik var inköpt 1998... så jag tror att de uppgraderar alla de objektiv som tekniskt går att uppgradera.

"Goodwill och goodwill. Om expert (läs Sigma) inte ser till att deras objektiv passar med den kameratillverkarde som avses kommer Sigma få mycket svårt att säljer fler gluggar."

- Ja, om man jämför objektiv dataprogram och operativsystem ser jag nog att objektivtillverkare har en betydligt bättre inställning till uppgradering. Kanske lite ovan med att få något "nästan gratis" från en tillverkare, som förlänger varans livslängd med åtskilliga år - när man istället kunde hänvisa till teknikutvecklingen och tjäna nya friska pengar på kunden!
 
FouFoto skrev:
Hur som helst, undrar vad det är som medför att vissa sigma gluggar inte passar till vissa nya Canon hus. Alla gamla EF passar ju. Något viktigt måste ju skilja?
Sigma har inte betalat avgiften för att få data från Canon om hur EOS-kopplingen fungerar. De har luskat ut det själva. Därav kommer att det slinter ibland när Canon hittar på något nytt.
 
jhk skrev:
Sigma har inte betalat avgiften för att få data från Canon om hur EOS-kopplingen fungerar. De har luskat ut det själva. Därav kommer att det slinter ibland när Canon hittar på något nytt.

Kan man betala en avgift och få den informationen från Canon? Vill de verkligen sälja den till någon "pirat-tillverkare", oavsett pris?
 
stef-n skrev:
Kan man betala en avgift och få den informationen från Canon? Vill de verkligen sälja den till någon "pirat-tillverkare", oavsett pris?
Det är väl därför de har lagt avgiften så högt... Jag har bara hört att det gäller Canon. Så de kanske har betalt licensavgiften hos övriga??
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.