Annons

20D och Mac problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

En vän till mig har precis köpt en Canon 20D och jag har installerat Tiger 10.4.2 och Canon's mjukvara på hans iBook G4. När vi kopplar in hans 20D så startar iPhoto och där är det inga problem med att få över bilderna till datorn från kameran. Men ska inte Canon's Image Viewer starta av sig självt? Starar jag den manuellt så vill den inte föra över bilderna, för den säger att det är fel på kopplingen "check the connection and try again". Det kan inte vara fel på kopplingen eftersom iPhoto klarar av att föra över bilderna.

Hur göra?

Ok, jag kan slänga ut Canons mjukvara ur datorn för det finns ju andra fungerande lösningar i den redan (iPhoto för bildöverföring, Photoshop för RAW-hantering) - men det känns lite surt att tillverkarens egen mjukvara inte fungerar.

Hälsningar
* Roland
 
Jag använder mig av en PCMCIA Adapter och flyttar över fotona till macen med den. Jag kopplar aldrig kameran till datorn.

Jag gillar inte Iphoto's sätt att överföra alla bilder. Det finns ju massor av bilder på kortet och de allra flesta är sådana jag inte vill spara. Till min förvåning märkte jag att Iphoto 5 kan nu läsa raw bilder.

Canons egen softa har jag inte ens installerat.
 
Jaja, men min vän kan inget om datorer - han är fotograf, inte datatekniker (saknas intresse för det) så det gäller att hitta den smidigaste, lättaste lösningen. iPhoto funkar, men det är 4:an som sitter i burken, så det osmidigt att hantera RAW i det. iPhoto 5 ingår i iLife, men måste köpas separat. I värsta fall får han väl göra det, men så låga omkostnader som möjligt vore bra. Vet inte ens om Canons mjukvara vore en smidig lösning eftersom den inte kan läsa in bilderna som det är nu... Men det måste ju vara ett fel någonstans, för så här ska det knappast vara.

Hälsningar
* Roland
 
Om ni ska koppla direkt in i datorn utan kortläsare så är det lilla programmet bildinsamlign bra fast kortläsare rekommenderas ändå. Kostar ju bara några hundringar.

Jag har bojkottat den mjukvaran som följer med och kör med iView MediaPro. ett suveränt program för både kategorisering och hantering av Raw. Kolla in det på http://www.iview-multimedia.com/
 
Har du provat att ställa in vilket program som ska öppnas när du kopplar in kameran?
Gå in i Image Capture i din program-mapp där du i inställningarna kan ställa in vilket program som ska öppnas när du kopplar in en kamera..
 
Det är inte starten i sig som är problemet, problemet är att den inte vill läsa in bilderna. Alltså, i Canon Image Viewer så kommer kameran upp. Den syns längst till vänster i fillistan. Men, klickas det på den så säger den att det är fel på kopplingen "check the connection and try again". Det är inte fel på kopplingen till kameran eftersom programmet kan läsa in "Camera settings" från kameran och andra parametrar så uppenbarligen kommunicerar programvaran med kameran (och hur vet Canons program vilken kamera som är inkopplad om det vore fel på sladden till kameran?) Det är bildinläsningen som inte fungerar i Canons mjukvara.

Jag misstänker detta är något inkompatibilitetsproblem med Tiger 10.4.2.

Hälsningar
* Roland
 
Jag har haft samma problem både i Tiger och tidigare osx-version.
Bildinsamling som finns i osx har dock alltid fungerat perfekt de gånger jag suttit utan kortläsaren. Testa den i stället. Funkar säkert..
 
Jag har samma problem med Canonprogrammen till min 350D t.ex. Remote Capture (samma programvara?). De slutade fungera när jag uppgraderade till Tiger. Jag fick också check-the-connectionmeddelandet. Jag har surfat runt lite och hittat en Canonsida där det står att Canon för närvarande inte garanterar kompabilitet med Tiger så det är väl bara att vänta på en uppgradering antar jag. Jag använder programmet Bildinsamling för att ladda över bilderna men saknar Remote Capture.
 
Kombinerar man programmet Bildinsamling med AppleScript har man ett kraftfullt verktyg. Gör ett manus så räcker det med att sätta i kortet så görs allt automatiskt.
 
Använder 20D och MacOS 10.4.2 också, och vid de ganska få tillfällen jag kör EOS Viewer Utility och EOS Capture så uppträder det beskrivna problemet ibland, och ibland fungerar det. Jag har inte kunnat bli klok på något samband, om det är någon särskild orsak när det fallerar, bara att program- & kameraomstarter ofta hjälper.
 
Ok, då är det Tiger då... Dags att fimpa Canon prorgammen och hitta en annan lösning. Tack för svaren. Jag har kollat lite på iMedia och det verkar som ett bra multi-program i detta sammanhang.

Hälsningar
* Roland
 
Gå in i System Preferences (inställningar)
& välj CD & DVD

Under valet vad du skall göra när en bild cd matas in, kan du välja vilket program som skall startas.

/ E
 
Jag kan bara instämma med de som rekommenderar Bildinsamling (Image Capture) i OS X
Det går dessutom att ställa in så att det automatiskt startar ett annat program när överföringen är klar.

Jag har ställt in det så att Image Capture för över bilderna till en dump-mapp, och sedan startar programmet ExifRenamer som döper om och flyttar alla RAW-filer till angiven målmapp.
Då får jag med automatik alla filer i rätt mapp, och filerna får namn i form av datum och klockslag när de togs(istället för löpnr från kameran)

ExifRenamer är perfekt tillsammans med Image Capture

Det är bara att plugga i kortet, klicka OK och gå och fika så fixar datorn jobbet:)
 
lösning utan uppdatering

jag hade samma "Check the connection...." med Viewer Utilityn från Canon. löstes genom att starta VU INNAN jag satte på kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.