Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
20D-bilder felvända i Photoshop CS
- Trådstartare Lakrits
- Start datum
SixBySix
Aktiv medlem
Hmm... har samma problem. Vänder 20D bilderna rätt i ena programet sen blir de fel i andra igen :-( Antar att programmen tolkar EXIF datan olika. Ddet är väl där informationen om höjdorientering liggern? Eller är det i JPG filens metadata? Nåväl tips motages tacksamt.
MVH, Niclas Vestman
MVH, Niclas Vestman
Mats Björnström
Aktiv medlem
Hade samma problem med en Nikon D70. Min Canon D60 vrider inte bilderna automatiskt så jag stöter aldrig på det vanligtvis.
Det verkar som att när kameran vrider bilden, är det ett värde som ändras i EXIF-informationen i bilden. När man själv roterar bilden -- till exempel genom att högerklicka på den och välja 'rotera' i Windows XP som jag gör -- då vrider man själva filen.
Det som förvånar mig är att bildkvaliteten är oförändrad när man vrider bilden med XP-funktionen. Tydligen klarar JPEG av att roteras utan att sparas om.
Min lösning till de felvända bilderna var att helt enkelt inte vända bilderna manuellt efter jag laddat in dem, eftersom de visar sig korrekt i Photoshop ändå. Alternativt stänga av 'rotera' funktionen i kameran.
Det verkar som att när kameran vrider bilden, är det ett värde som ändras i EXIF-informationen i bilden. När man själv roterar bilden -- till exempel genom att högerklicka på den och välja 'rotera' i Windows XP som jag gör -- då vrider man själva filen.
Det som förvånar mig är att bildkvaliteten är oförändrad när man vrider bilden med XP-funktionen. Tydligen klarar JPEG av att roteras utan att sparas om.
Min lösning till de felvända bilderna var att helt enkelt inte vända bilderna manuellt efter jag laddat in dem, eftersom de visar sig korrekt i Photoshop ändå. Alternativt stänga av 'rotera' funktionen i kameran.
Bjucke
Aktiv medlem
Samma här. Jag har haft problemet med Canon 10D och det fortsätter med 20D. Jag använder Mac och ett program som heter iViewMediaPro. Ligger dom rätt där så ligger dom 90 grader fel i Photoshop.
Enda sättet är tydligen att stänga av rotationen i kameran.
Eller har någon annat ett bättre tips?
Enda sättet är tydligen att stänga av rotationen i kameran.
Eller har någon annat ett bättre tips?
Lakrits
Aktiv medlem
Gäller bara Photoshop CS
Jag har prövat att stänga av roteringfunktionen på min D20 och även byta namn på filerna, vända i Acdsee, XP-överföringen samt i Canons överföringsprogram för D20. Men dessa åtgärder hjälper inte. Jag arbetar också med D60 och D10 och har där finns inte dessa problem, som hos mig endast gäller D20 och Photoshop CS. Problemet nämns i användarhandboken s w-28 så där i förbigående. Känns lite kass, (men är förstås ett i-landsproblem,) då jag trivs med CS. Men tänker köra med photoshop 7.0 tills Canon eller Adobe har löst problemet.
Jag har prövat att stänga av roteringfunktionen på min D20 och även byta namn på filerna, vända i Acdsee, XP-överföringen samt i Canons överföringsprogram för D20. Men dessa åtgärder hjälper inte. Jag arbetar också med D60 och D10 och har där finns inte dessa problem, som hos mig endast gäller D20 och Photoshop CS. Problemet nämns i användarhandboken s w-28 så där i förbigående. Känns lite kass, (men är förstås ett i-landsproblem,) då jag trivs med CS. Men tänker köra med photoshop 7.0 tills Canon eller Adobe har löst problemet.