Annons

20D + 580EX, blixtra manuellt - varför så svårt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Har en 20D med en 580EX på. Undrar varför när jag ställe kameran på M-läge och väljer slutare & tid med blixten på, så visar kameran att jag kommer underexponera med X-steg, men min tanke är ju att blixten skall "fixa dessa steg". Jag trodde att när man har en smart blixt o en smart kamera så skulle man kunna köra så?

Nu slutar det oftast med att jag kör kameran i AV-läge med blixten låst på 1/250. Skulle vara kul att känna att man hade lite mer frihet (och begrep vad man gjorde).

Kollade blixtskolan här på FS, men den slutade innan den kom in på sådana här detaljer.

Några tips? Hur gör ni själva om ni vill bestämma upplättningsblixtgraden manuellt?(kör ni bara blixtexponeroingskontrollen?)

// Lazze
 
Gah.. Jag hade tänkt ta upp detta i den kommande Canon FAQen...

Ljusmätaren i samtliga Canon systemkameror tar inte alls hänsyn till blixten i lägena Av, Tv eller M. Den mäter alltså det befintliga ljuset.

På blixten har du en avståndsskala som visar på vilket avstånd som blixten kommer att ge en korrekt exponering.

Vill du sedan ta det hela ett steg längre, så måste du själv väga det befintliga ljuset mot blixtljuset och kompensera, för att få upplättningsblixt.

För att ytterligare komplicera det hela så är EOS blixtsystem automatiskt inställt på att ge upplättningsblixt istället för full kraft, om ljusvärdet överstiger en viss nivå.

Vill du ha lite mysbilder med blixt, så ställerdu CF-funktionen för blixt i AV-läget till automatisk, istället för låst vid 1/200.
Då får du längre tider, men trevligare och livfullare inomhusbilder med blixt (Olle tar upp detta i artikeln).
 
Skalan i sökaren vid M visar exponeringen av det befintliga ljuset och inte hur starkt blixtljuset är.

Med kameran på M så sköts blixtexponeringen fortfarande automatiskt. Med andra ord: Kameran bestämmer hur kraftigt blixtljuset ska vara i förhållande till vald bländare och iso-tal. Slutartiden påverkar inte blixtexponeringen utan bara hur det befintliga ljuset återges.

Om du vill styra blixtljuset kör du det med blixtexponeringskompensationen. Du kan också ställa in blixtljuset helt manuellt på blixten, men det låter inte som vad du är ute efter.

Vid P, Av och Tv visar skalan i sökaren om du ställt in exponeringskompensation. Den kompenseringen påverkar bara exponeringen av det befintliga ljuset och inte blixtljuset. Du kan därför styra hur mörk eller ljus omgivningen ska bli och ändå blir den blixtbelysta motivet lika ljust.
Lite lurigt är det vid P eftersom kameran då är spärrad till mellan 1/250s och 1/60s. Ändå visar skalan inte att det befintliga ljuset blir underexponerat om det är för mörkt för 1/60s

Att fotografera med Av spärrad till 1/250s eller ställa in tid och bländare i M-läget ger exakt samma resultat, enda skillnaden är att i M-läget visar skalan att det befintliga ljuset blir underexponerat.

Hoppas att du hänger med.
 
Ziden skrev:
Hej,

Har en 20D med en 580EX på. Undrar varför när jag ställe kameran på M-läge och väljer slutare & tid med blixten på, så visar kameran att jag kommer underexponera med X-steg, men min tanke är ju att blixten skall "fixa dessa steg". Jag trodde att när man har en smart blixt o en smart kamera så skulle man kunna köra så?

// Lazze

Du kör ju på M-läge. nu är din blixt snäll att tala om för dig att det blir underexponerat!
Slå på lite mer ljus på blixten, dvs överkompensera blixten, eller ännu enklare, öppna din bländareöppning lite till.
Tiden kan du bortse från, har du den på 250 så skall det nog ordna sig om du bara fibblar med bländaren eller med blixtens kompensation!

Jag tror inte att blixtens coola fixarallt finesser funkar när du satt kameran på M-läget...rätta mig om jag har fel.
lycka till!
 
Re: Re: 20D + 580EX, blixtra manuellt - varför så svårt?

supermax_fred skrev:
Du kör ju på M-läge. nu är din blixt snäll att tala om för dig att det blir underexponerat!
Slå på lite mer ljus på blixten, dvs överkompensera blixten, eller ännu enklare, öppna din bländareöppning lite till.
Tiden kan du bortse från, har du den på 250 så skall det nog ordna sig om du bara fibblar med bländaren eller med blixtens kompensation!

Jag tror inte att blixtens coola fixarallt finesser funkar när du satt kameran på M-läget...rätta mig om jag har fel.
lycka till!

nej..NEJ..N E J !

Se svaren ovan.. blixten fixar exponeringen, även utan ändring av styrkan, eller bländare..
 
Re: Re: 20D + 580EX, blixtra manuellt - varför så svårt?

supermax_fred skrev:
Du kör ju på M-läge. nu är din blixt snäll att tala om för dig att det blir underexponerat!

Blixten säger inget. kameran säger att det befintliga ljuset är underexponerat.

Slå på lite mer ljus på blixten, dvs överkompensera blixten, eller ännu enklare, öppna din bländareöppning lite till.

Fel igen.

Blixtexponeringen är rätt - så ändra inte där.
Blixtens exponering följer automatiskt bländaren så det gör ingen större skillad för blixtexponeringen. Tid och bländare påverkar däremot exponeringen av det befintliga ljuset, så du kan välja en längre tid för att få det befintliga ljuset lika starkt som blixtljuset för att fånga stämningen. Funkar också med Av utan tidspärr.

Tiden kan du bortse från, har du den på 250 så skall det nog ordna sig om du bara fibblar med bländaren eller med blixtens kompensation!

Fel igen. Du bara rör till de. Tiden styr bara det befintliga ljuset - är huvudregeln. Blixtautomatiken styr bländaren.

Jag tror inte att blixtens coola fixarallt finesser funkar när du satt kameran på M-läget...rätta mig om jag har fel.
lycka till!

Med kameran på M har du fortfarande full blixtautomatik.

jag ska inte gnälla, men det hjälper knappast till att svara helt felaktigt. bättre att låta bli om man inte vet.
 
TOKFEL..

jag trodde att jag hade lite koll...jag var ju precis ute för 30 min sedan och testade, efter att ha läst olles blixtartikel...
Det blir nog svårt att klå mig på de antal fel i ett & samma inlägg.
Jag ligger ner nu!
 
Tack för alla bra förklaringar! Nu börjar jag se ljuset (lagom exponerat) i slutet av tunneln!

Canon FAQ, låter intressant, var & när?

Mvh Lazze 'Bixt Gordon'
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.