ANNONS
Annons

200/2.8 vs. 135/2 + 1,4x extender?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Som rubriken lyder är jag nyfiken på hur en 135/2L med en 1,4x extender från Canon står sig mot en 200/2.8L...?

Jag är nämligen väldigt sugen på 135:an för dess ljusstyrka och dess grymma skärpa. Vad jag vill veta nu är då om 135/2 med 1,4x extender kan stå sig, iaf likvärdigt, mot en 200/2.8... Om inte annat måste det ju stå sig mot min 70-200/4 zoom? Får ju dessutom bättre ljusstyrka...

Någon som har info, eller har testat något av det och vågar sig på en gissning?

Ska givetvis oftast använda 135:an för sig själv, men jag vill veta om jag ska satsa på en 1,4x extender nu, som jag sen kanske kan ha mer användning för om jag skaffar något annat tele (kanske en 200/2.8)...eller om det är smartare att skippa extendern, och lägga ännu mer pengar på 135/2 samt 200/2.8 på en gång...?

Jag har ingen erfarenhet av dessa objektiv (i egen ägo) så kanske skall du bara förbise mitt inlägg.

Jag tror att om du kör på f5,6 och f8 med 135mm+1,4 så tror jag att du ligger nära 200mm2,8 på öppen bländare vad gäller skärpa. Skärpedjupet blir ju längre men det är ju en annan sak än skärpa.

Jag tror valet kommer att ha med dina motiv att göra.
135mm fungerar bättre för porträtt / gatufoto.
200mm fungerar bättre om du gillar tex fågelimiljö-bilder..

Personligen så anser jag att 200mm är en rättså snäv brännvidd. På ett "1,6förlängande" hus så upplever jag 135mm som nääästan lika snäv.

*

Mitt val hade varit 135 f2 + converter. Baserat på att convertern kan användas på många olika telen (+zoomar). Köper du båda objektiven på en gång så tror i alla fall jag att ett av objektiven kommer att förbli långt mindre använt än det andra.

MVH Niclas,

Jag har använt mitt 135/2L med convertern ibland, och tycker det fungerar utmärkt. Även med full öppning är försämringen i skärpa så liten att det inte stör mig i alla fall.

Okej, tackar. =)

Jag känner till brännvidderna rätt så väl, då jag ju täcker dom med min 70-200/4 idag. Jag är faktiskt rätt mycket för tele...och långa avstånd. Kan ibland gilla att fota lite porträtt på 200mm t.ex...ofta då man kan fota folk utan att dom behöver se en, vilket jag tycker ofta ger sköna bilder. Är väl lite smygfotograf över mig kanske... ;) Nej då, men jag gillar ofta resultatet av det helt enkelt.

Annat jag fotar en del nu är motorsport och bilar (även stillastående då) och där är tele alltid skönt....älskar perspektivet man får med mycket tele.

Jag får nog försöka ta mig till någon butik så jag får kläma lite på prylarna...närmsta stora staden är Göteborg för mig....så finns det någon butik som ni tror kan ha de här sakerna i lager, och till och med så att man kan få prova dom?

Nerevarine skrev:

Jag får nog försöka ta mig till någon butik så jag får kläma lite på prylarna...närmsta stora staden är Göteborg för mig....så finns det någon butik som ni tror kan ha de här sakerna i lager, och till och med så att man kan få prova dom?

Scandinavian i Mölndal hade ett 135/2L i montern när jag var där och glodde senast.

Jalong skrev:
Scandinavian i Mölndal hade ett 135/2L i montern när jag var där och glodde senast.
Tackar, det är väl egentligen det viktigaste...men skulle dom ha en extender också är det ju perfekt. Får maila.

Man kan väl isf ta med sin kamera dit, å slänga på sakerna och ta några testbilder i butiken? Skulle ju vara väldigt skoj om jag kunde få testa en 135:a med och utan extender t.ex. Sedan ha med bilderna hem å leka och inspektera. =)

Nerevarine skrev:

Man kan väl isf ta med sin kamera dit, å slänga på sakerna och ta några testbilder i butiken?
Ja det är nog lugnt.

Fast det är nog bättre att ringa och höra. Att vänta på mejlsvar kan ibland vara hur segt som helst.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar