Annons

20 år gamla fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Shuai

Medlem
Hejsan!

Tänkte börja framkalla svartvitt själv, och ska använda min morbrors gamla labb. Efter att ha röjt därinne (det har stått oanvänt länge länge) så hittade jag massor med kartonger med gamla ilford fotopapper, allt från 10x15 till uppåt a3-a2 storlek. De är antagligen runt 20 år gamla, så min fråga är om någon här har en uppfattning om ifall dessa fortfarande fungerar? Jag ska ju köpa fotopapper, men jag tänkte att om det finns så kan man ju testa, och om inte annat kanske få lite annorlunda resultat.

Tack!
Gustav
 
Jag har gjort samma fynd som du, fått gamla framkallningsprylar. Bland dem en kartong med olika fotopapper som är många år gamla. En provframkallning gav dåligt resultat, men jag har inte provat alla årgångar papper än.

Förvaringen har stor påverkan, ju kallare desto bättre hållbarhet.

/Richard
 
Jag testade ca 20-25 år gamla papper i förrgår och resultatet blev inte direkt bra. Kontrasten var minst sagt usel och kopiorna blev dassiga. Sparar papperen till den dagen jag tänker göra dassiga bilder i stället. Vet iof inte hur papperen förvarats men de har säkerligen inte varit utanför mörkrumsljus iaf. Kanske beror lite på sorter också..
 
du kan ju alltid prova, det skadar ju inte!

Att papperen är lite sämre får man väl räkna med men man kan ju alltid använda dem för att prova olika saker på...
 
Ja kasta inte papperen...kan bli skitfint med kassa papper till vissa bilder...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.