ANNONS
Annons

2 veckor i Hong Kong

Produkter
(logga in för att koppla)

anjaastrom

Ny medlem
Nu i augusti ska jag resa till hong kong och spendera runt 14 dagar där innan jag drar vidare till Bangkok. Det jag är på jakt efter är tips om seriösa fotobutiker som säljer systemkameror av finfin kvalité! Gärna också vad priserna kan tänkas ligga på, t ex om det är som i Sverige etc.

Väldigt tacksam för svar!

I Bangkok känner jag till bra affärer med bra priser. Vad tänker du köpa och vilket märke gäller det. Jag handlar mest med Canon och priserna ligger ofta 30 - 35 % under de svenska priserna.
Är du intresserad av köp i Bangkok kan du få exakta priser och namn och address till affärerna.

Om du tänker köpa i Hongkong så skall du göra det på ...Wing Shing photo supplies..
Adressen:Sai Yeung Choi street 55-57, Mongkok, Kowloon
Glöm inte garantin.
MVH Thomas

Butiker i HK

Det finns massor av fotobutiker i HK. Ett par stycken av de stora och seriösa heter Wing Shing och Man Shing. Se upp med småbutikerna, särskilt längs Nathan road, de kan köra med diverse scams. Kolla t ex att allt finns med i lådan innan du betalar. Pruta ovasett var du handlar!

/Lukas

Bra priser och säljsugna asiater är receptet i Hong Kong. Klassikern (som vi gick på) är att veta exakt vad man vill ha (i vårt fall Nikon D1x hus ) få ett bra pris o sen bli "pålurad" en massa onödiga o dåliga objektiv, minneskort, väskor mm. Se upp för detta.

Kurisosa i sammanhanget är att kameran klarade sig utan problem i 10 dagar i sydostasien för att, på hemvägen, bli stulen i en hotellobby i Köpenhamn. Försäkringen täckte ungefär 50%...
Snopet!

MVH Garbis

Lars Johnsson skrev:
I Bangkok känner jag till bra affärer med bra priser. Vad tänker du köpa och vilket märke gäller det. Jag handlar mest med Canon och priserna ligger ofta 30 - 35 % under de svenska priserna.
Är du intresserad av köp i Bangkok kan du få exakta priser och namn och address till affärerna.

Tack snälla för alla tips! Jag har sedan länge konstaterat att Nathan Road inte är ett ställe där jag kommer att spendera vidare mycket pengar på när det gäller elektronik överhuvudtaget!
Lars, jag vill väldigt gärna ha tag i både adresser, priser och namn på affärer!

Valet står mellan en Nikon eller en Canon(typiskt!) men jag är rätt så öppen för förslag vad gäller märken!

Vilken Canon kamera tänker du på och vilka objektiv. Jag kan ge dig priserna i Bangkok för alla Canon grejor. Du får även VAT (moms) tillbaka på flygplatsen när du åker hem

Lars Johnsson skrev:
Vilken Canon kamera tänker du på och vilka objektiv. Jag kan ge dig priserna i Bangkok för alla Canon grejor. Du får även VAT (moms) tillbaka på flygplatsen när du åker hem

Jag funderar väl främst på Canon 350D med något basicobjektiv. Jag är en system-nybörjare så jag håller fortfarande på att läsa mig till allt vad ISO och brännvidd heter, men i det stora hela vill jag ha en kamera som kan nyttjas och aldrig bli tröttsam!

anjaastrom skrev:
Jag funderar väl främst på Canon 350D med något basicobjektiv. Jag är en system-nybörjare så jag håller fortfarande på att läsa mig till allt vad ISO och brännvidd heter, men i det stora hela vill jag ha en kamera som kan nyttjas och aldrig bli tröttsam!

En 350 D med kitobjektivet 18-55 och ett 1GB CF kort kostar knappt 6000 kr.
andra objektiv priser är
50/1,8 700 kr
50/1,4 2550 kr
85/1,8 2700 kr
135/2,8 3100 kr
135/2 6100 kr
28 - 135 IS zoom 3200 kr
70 - 200/4 zoom 5000 kr

Canon 30D kamera 9600 kr

den bästa affären för Canon är
www.fotofile.net

den ligger i varuhuset MBK

priserna varierar givetvis lite med växel-kursen mot kronan

Senast ändrad:
Får man tillbaka momsen vid flygplatsen? HK är ju momsfritt! Finns väl ingen skatt att då hämta in, snarare betala, om man deklarerar det på Arlanda. Men du kanske syftade på Bangkok och inte HK?

Föresten, nån som vet om man vågar ringa och lägga en order från Wing Shing i HK? ..jag var där nyligen o ångrar nu att jag inte köpte en kamera :-/

Patrik

StaffanH skrev:
För att sedan betala Svensk moms vid importen till Sverige, eller?
.
Inte nödvändigtvis..beror på hur länge hon blir borta. Hon kan även be någon köpa hennes grejer och sedan köpa dem tillbaka begagnat med kvitto.
Går det att göra så..tro???
MVH Thomas

solvargen skrev:
.
Inte nödvändigtvis..beror på hur länge hon blir borta. Hon kan även be någon köpa hennes grejer och sedan köpa dem tillbaka begagnat med kvitto.
Går det att göra så..tro???
MVH Thomas

Orka hålla på med en kamera för 6000kr.

Vadå inget klokt att tillföra? Varför spara 500-1000 kr på ett budget-hus som saknar garanti i europa och dessutom riskera att åka fast i tullen?

Det måste väl ändå finnas vettigare saker att köpa utanför EU som objektiv, blixtar etc. Canons 50/1.8 köpte jag för 500kr i NY, mindre än hälften jämfört med cyberphoto. Nikons SB-800 är också sjukt billig i USA (350 $), säkert även i HK.

Jag är mycket väl medveten om att man vill spara, det vill vi alla, men frågan är om alla sätt är bra? Jag avstod iaf. från att köpa 300D i NY när dollarn stod i 6.70 för 18 månader sedan, och det säger väl en del om min inställning om denna "besparing".

Man kan faktisk köpa till riktiga garantier om man vill. Jag tycker Anja och många andra är vettiga om de ändå är ute och reser och kan köpa en kamera som är billigare än hemma. Varför köpte du inte mera när du var i Usa? Vad var det som fick dig att inte köpa saker som är billigare än hemma? Du köpte iallafall ett objektiv. Varför avstod du att köpa 350D i Usa? Förresten..jag undrar om du betalade moms på 50mm 1,8?
MVH Thomas

Svensk moms i tullen? nej. Däremot 8.6% i NY, som ej går att få tillbaka i tullen. Jag hade inte råd att handla mer än det jag köpte. (fick även ett minneskort till halva priset, jämfört med cyber, sparade 700kr på ett 1G extreme)

Både Canon och Nikon har endast kontinentalgaranti på sina kamerahus, medan allt annat är det världsgaranti på. Extra garantier kostar pengar och äter upp den lilla förtjänsten man har genom att handla utomlands.

När man är så fattig att man måste spara en tusing på kameran, så kan det väl vara kul att få tre års reklamationsrätt mot konstruktionsfel (t.ex. att slutaren lägger av efter 5000 exponeringar, eller liknande).

Jag håler fullständigt med Adam i alla lägen här. Att börja snacka om att sälja o köpa tillbka för att gå runt regler är ju skrattretande. Gör man stora besparingar (är ju inviduellt) så kan man ju se det som ett alternativ, men att handla utomlands och sedan budgetera med att införa det olagligt till sverige med några kronors vinst är fel. Detta förfarande gör ju också att priserna tillslut blir högre i sverige och att utbudet av affärer minskar vilket betyder mindre konkurans vilket betyder högre priser osv osv.

Vaddå några kronor förtjänst...beror väl på hur mycket man köper? Ett 500mm objektiv blir inte några kronor förtjänst eller en 5d med två eller tre ljustarka objektiv.. Det finns många kronor att spara även om man inhandlar för just "bara" 7-8000:-. Det finns väl annat i vårat land att "jaga" än några kameror eller objektiv för någon att betala moms för det!!
Priserna blir högre i Sverige..Hhum, kanske det men de är redan för höga och därför passar många på att köpa där det är billigere.
MVH Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar