ANNONS
Annons

2 snabba pentax-frågor och en bonus

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
1: vid vilken bländare är Pentax 12-24mm skarpast?

2: Är spegeln automatiskt uppfälld om man fotar med 2s fördröjning eller måste man specifikt be om det?

3: Hur vet man om man har sitt B+W polfilter (till 12-24an) inställt på maximal eller minimal polariseringseffekt (eller nåt mitt emellan)?. Ska man vrida det på nåt speciellt sätt för att t.ex ta bort vattenblänk eller är det bara storleken på effekten som påverkas när man vrider på det?
 
1. Överlåter till någon annan.

2. Ja den är alltid uppfälld.

3. Vrid på filtret så ser du effekten. Det fungerar bäst i +/-90 grader i förhållande till ljuset.

/Mats
 
f4 för mitten och f8 för extrem kant, genomsnittligt bäst är f 5,6


ja det blir spegeluppfällningn automatiskt med 2s fördröjning
 
1. f/8 är något jämnare, men f/5.6 ger något högre centrumskärpa (dock svagare kant). Du kan använda MTF programmet i K10D för att låta kameran ställa in bästa möjliga bländare på objektivet under rådande ljusförhållanden.

2. 2s läget på självutlösaren innebär alltid att spgeln fälls upp innan, det är det som den här funktionen är till för. (2s är tillräckligt för vibrationer från spegeln ska hinna dö ut).
Väldigt finurligt gjort.

3. Du vrider på filtret samtidigt som du tittar i sökaren. När du vrider på filtret så ändras effekten och du vrider tills du i sökaren ser den effekt som du vill uppnå, då slutar du att vrida.

Hälsar
R
 
f4 för människor i centrum alltså. Jag har fotat 6.7 hela dagen...

Rekommenderas ändå 6.7 för landskap pga större skärpedjup eller är 5.6 tillräckligt.

Jag vet att jag kan vrida på filtret, jag har dock väldigt svårt att uppfatta när det blir mer eller mindre. Det borde finnas en vit rand på sidan av ringarna där man vet att effekten är på MAX när de sammanfaller.
Jag hade nån tanke på att texten på ringen fungerade som "kod" på nåt sätt?
 
Ibland har jag också svårt att se när polfiltret ger störst effekt. Då brukar det funka att hålla ett öga på slutartiden/bländartiden - när polfiltret står på max brukar ljusinsläppet minska ett steg. Fast det kanske beror på vilket polfilter man använder?
 
ESS skrev:
f4 för människor i centrum alltså. Jag har fotat 6.7 hela dagen...

Rekommenderas ändå 6.7 för landskap pga större skärpedjup eller är 5.6 tillräckligt.


Skillanden i mitten mellan 5.6 och 8 är nästan försumbar, välj den bländare som passar motivet bäst och undvik f4 om du har något i kanten som bör vara skarpt. Över f8 kan man nog börja se att upplösningen sjunker.
 
Tack för svaren =)

Jag är för övrigt ruskigt nöjd med 12-24an och polfiltret, nu blev det äntligen riktigt rikigt roligt att fotografera. Tror tillockmed jag ska orka lägga en bild eller två för bildkritik.

Har även en lowepro slingshot 100 som är heeeeeelt perfekt till k10d + 12-24 monterad + 50mm f/1.4 + samsung 50-200.

=D

(pojken som är nöjd med sin utrustning)
 
Eftersom effekten av polfiltret varierar med ljusförhållanden, vinkel till motivet och typ av reflex - så går det inte att ha ett markerat bästa-läge på filtret. Du får fortsätta att vrida. *ler*

Vidvinklar har större skärpedjup än andra objektiv, dessutom så har APS-C sensorn ett större skärpedjup än 35mm film/sensor. Grovt räknat kan man säga att f/5.6 på en APS-C ger ett skärpedjup motsvarande minst f/8 på 35mm film/sensor. Just f/8 var markerat som "dummy-läge" på Pentax vidvinklar förr i världen, man ställde in bländare f/8 och valde mellanfokus, då täckte skärpedjupet mellan till oändlighet.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:


Vidvinklar har större skärpedjup än andra objektiv

Hälsar
R

Det har de inte alls. Citerar ur Olle Bjernulfs artikel här på FS:

På samma avstånd ökar avbildningsskalan med ökande brännvidd. Detta har gett upphov till missuppfattningen att teleobjektiv ger kortare skärpedjup än vidvinklar. Om vi med teleobjektivet ökar avståndet så att avbildningsskalan blir densamma får vi samma skärpedjup.

Länk till artikeln.

/Magnus
 
Jo, det är visst större skärpedjup på vidvinklar än teleobjektiv vid samma avstånd mellan kameran och motivet. För att få samma skärpedjup på vidvinklar och teleobjektiv, så måste du flytta kameran för att fås amma motivstorlek - det är detta som din hänvisade artikel kallar för "avbildningsskala".

Givetvis känner jag till att skärpedjupet förändras vid olika avstånd. Om du kryper närmare objektivet så får du ett kortare skärpedjup än om du går längre ifrån.

Men om du står still och byter brännvidd, så ger de olika brännvidden olika skärpedjup därför att du får olika avbildningskala - motivet blir olika stort på bilden.

Så vid samma avstånd till motivet så ger vidvinkel större skärpedjup än tele. Du kommer inte närmare objektivet i meter för att du använder ett teleobjektiv, du ökar förstoringen (och förändrar därmed avbildningsskalan) men avståndet mellan kameran och motivet förändras inte i och med byte av brännvidd.

Skälet till att det finns olika brännvidder är ju för att ge just olika avbildningsskala utan att man behöver ändra avståndet kamea - motiv.

Det hade ju egentligen räckt med ett. Kör med en normal och skippa vidvinklar och telen. Vill du ha vidvinkel, flytta dig längre bak, vill du ha tele, gå närmare objektivet.

Det är dock i många situationer inte särskilt praktiskt...

(Sedan kan ju den ökade distorsionen på vidvinkel användas kreativt... och teleobjektivens tendens att "krympa ihop" perspektivet kan också användas kreativt).

"Om vi med teleobjektivet ökar avståndet så att avbildningsskalan blir densamma får vi samma skärpedjup. "

Javisst, skärpedjupet ökar med avståndet. Så för att få samma skärpedjup på ett teleobjektiv som med en vidvinkel måste du flytta dig bakåt - alltså öka avståndet mellan kameran och motivet.

Så du kan alltid komma runt den skillnad i skärpedjup som finns mellan de olika brännvidderna, genom att flytta dig och därmed förändra avbildningsskalan.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Okej, här är en fråga som är riktigt svår som jag ställt förut, men jag ställer den igen för det kanske är någon som har svar på den nu :)

Hur ställer man in dioptrireglaget på K10D det är precis plus minus 0? Jag har bra syn på mitt sökaröga enligt optikern, och eftersom jag också är ung är ögats lins flexibel (till skillnad från kamerans skärpeinställning) vilket gör att flera olika dioptriinställningar blir skarpa för mig (men det medför att jag inte får rätt fokus rätt när jag fokuserar manuellt.

Eller borde jag vända mig till Pentax med den här frågan?
 
Och: Skulle det hjälpa om jag köpte en mattskiva med snittbild? Skulle jag då kunna ställa rätt fokus manuellt utan att behöva ha exakt rätt dioptriinställning på sökaren?
 
Jag har ett äldre öga men perfekt syn och får ställa min dioptrin ett snäpp till höger från mitten.

Tror det skulle underlätta att gå över till snittbild, den kan väl knappst påverkas av dioptriinställningen...
 
Det sätt man ställer in dioptrin på är att rikta kameran mot en ljus yta utan några detaljer, det är en fördel om du monterar av objektivet och sätter på fattningsskyddet i gråvit plast som följde med kameran (så att det inte finns detaljer i sökaren som distraherar bilden). Sedan så tittar du i sökaren och skjuter reglaget tills sökarens markeringar blir skarpa för dig.

Dock så finns det ju ett problem i och med ditt unga öga som är flexibelt och jag har ingen bra lösning på det. Tror knappast Pentax har en bra lösning för det heller, de gör kameror - de är inte experter på ögon. Kanske en optiker kan ge dig råd? Jag vet inte.

Hälsar
R
 
Pentax borde veta sånt där, de gör ju glasögonglas också ;)

Nej, men jag har provat lite med Patricks inställning och det verkar fungera hyfsat bra för mig hittills, jag upplever det lite svårare att ställa in skärpan då, som att det krävs en nogrannare inställning för att få skärpa, och jag vet inte riktigt om det är positivt eller negativt. Elddopet är väl växtfoto, att få skärpan på rätt ställe då.
 
Om man har svårt att ställa in dioptrin rätt iom att ögat anpassar sig så kanske man kan kombinera fokustest och justering av dioptri i ett. http://focustestchart.com/chart.html

Fokuserar man då med ögat på kamerans fokuspunkt och därefter ställer in dioptrin så att båda blir skarpa borde det bli rätt. (åtminstone i teorin)
 
Ja, antagligen. Man borde också kunna ställa in skärpan manuellt på ett föremål och sedan låta kameran ställa in skärpan med autofokus på föremålet, så får man se hur mycket den behöver ställa in för att det ska vara rätt. Det har jag också försökt med.
Men det är nog ingen exakt metod, eftersom AF-systemet kanske inte ställer in skärpan på exakt samma detalj som en själv.
 
ESS skrev:
...Jag vet att jag kan vrida på filtret, jag har dock väldigt svårt att uppfatta när det blir mer eller mindre. Det borde finnas en vit rand på sidan av ringarna där man vet att effekten är på MAX när de sammanfaller. ...
Ibland är det svårt att se effekten, det gäller att titta på vissa saker, tex grönska blir grönare, himlen mörkare, molnen kraftigare, spegelbilden försvinner i fönsteret osv.
Det brukar finnas en indexmarkering som gör att man kan snabbinställa filteret när man vrider kameran från horisontalfoto till vertikal, bara att vrida markeringen till samma läge.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar