Annons

2 frågor: filter och brus(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
För det första tänkte jag fråga om det här med graduerade gråfilter/ND-filter. Trodde jag kunde det här med dessa filter nu, men tyvärr verkar det inte så;).

Som jag först fattade det så var ett gråfilter samma som ett ND-filter och ett graduerat gråfilter var samma som ett graduerat ND-filter. Tror faktiskt t.o.m. att jag fattade det som att gråfilter var det svenska ordet och att det hette ND-filter på engelska...

Gick iaf in på Scandinavian Photo (ett par år sen nu) och bad om ett Cokin graduerat gråfilter. Kan ha sagt nåt om ND också, minns ej.
När jag fotar med det inköpta filtret så blir det missfärgat (rosa-aktigt) i övre delen av bilden. Väldigt irriterande, men tänkte att eftersom det var billigt så kan jag väl inte vänta mig så mycket mer. Köpte ett till starkare och det är samma problem där. Säljaren sa att det är så med dessa filter.

Men nu läste jag att om man vill ha ett graduerat filter ska man köpa ett grad. ND, för det är just neutralt i färgen. Men ett grad. gråfilter riskerar man att få missfärgningar på bilden.
Det skulle ju förklara mina problem.

Stämmer detta sista? Vore glad om nån ville reda ut de här begreppen för mig en gång för alla.


Och sen hade jag en fråga till. När jag fotar med långa slutartider i mörkret, så får jag nån slags brus i bilderna. Antingen är det en massa vita prickar eller så är de i olika färger. Ju mörkare det är ute desto mer prickar blir det vid en viss slutartid.
När jag öppnar bilden i CameraRaw så försvinner många av prickarna automatiskt, men det är fortfarande kvar många små och förstorar man upp bilden en del så syns de ju...

Undrar vad detta beror på? Är det kameran? Objektiven? Finns det nåt sätt att komma tillrätta med problemet eller är det bara att skaffa en bättre kamera? Har en Konica Minolta D5D.
 
Det där med prickarna är troligen sk heta pixlar som ofta förekommer vid längre slutartider vad jag förstått. Har du nån inställning i kameran som heter liknande "brusreducering vid lång exponeringstid" som du kan sätta på till? Det brukar fixa dem.
 
När det gäller billiga tonade gråfilter som t ex Cokin, så kan dessa ge en missfärgning även om de ska vara gråtonade. Man får vad man betalar för. Har själv Cokin och det är ok på det svagaste (P120), men på det lite starkare (P121) finns en missfärgning åt mangenta (lite rödaktigt) hållet. Extra tydligt blir det om jag använder bägge filtrena samtidigt. Tror också att det kan finnas variationer från samma tillverkare hur mycket färgstick filtrena har.

Detta har diskuterats tidigare och svaret blev att man fick köpa dyrare filter för att slippa effekten. Ofta då i glas istället för plast som det är i Cokins fall. Sök på forumet så finns det förslag på bättre filter än Cokins.

/Gunnar
 
Svarar bägge.

Heta pixlar, är det samma som döda pixlar? Skulle det bli färre av dem med en bättre kamera?
Tror inte jag har nån sån brusreducering, men ska kolla!

Finns det dyrare filter som ser likadana ut som Cokins då? Vill ha de här fyrkantiga så jag kan bestämma själv vart jag vill att effekten ska börja osv. På ett runt filter ligger väl gränsen alltid på samma ställe?
 
Jag använder Singh-Ray's filter (rektangulära), och dom ger inga färgeffekter alls, men dom är ju inte billiga heller, så jag avstår att rekommendera dom, annars så får man väl snobb-maffian på sig, men jag har för mig att Hitech gör bra filter som inte ger missfärgningar och framför allt är betydligt billigare än Singh-Ray och Lee.

/kent
 
Tack för tips om filter!

Ska kolla i instruktionsboken om jag hittar brusreduceringen! Hade varit väldigt bra... Är det nåt man kan ha på hela tiden eller ska man bara ställa in det när man fotar i mörker?
 
Tack för tips om filter!

Ska kolla i instruktionsboken om jag hittar brusreduceringen! Hade varit väldigt bra... Är det nåt man kan ha på hela tiden eller ska man bara ställa in det när man fotar i mörker?

Den kan vara på hela tiden och den aktiveras bara om slutartiden är längre än 1 sekund.
 
Finns det dyrare filter som ser likadana ut som Cokins då? Vill ha de här fyrkantiga så jag kan bestämma själv vart jag vill att effekten ska börja osv. På ett runt filter ligger väl gränsen alltid på samma ställe?

Dito.se har Hitech´s filter(passande Cokins 85mm p-hållare) som jag läst ska vara färgneutrala.

http://www.fotoproffs.se/shop/dept.aspx?groupid=49897&sortafter=0&sortafterchild=0

Jag har själv Cokins grad.-ND filtersom jag inte har dom problemen med.
 
Dito.se har Hitech´s filter(passande Cokins 85mm p-hållare) som jag läst ska vara färgneutrala.

Nja - Hitech färgneutrala vet jag inte om jag kan gå i god för. Se själv på denna. Välj version #1 under bilden så ser ni jpg:en så som den såg ut direkt ur kameran efter bruk av två stackade Hitech-filter. Utan att överdriva kan man väl säga att det är ett rätt kraftigt färgstick i bilden.
 
Nja - Hitech färgneutrala vet jag inte om jag kan gå i god för. Se själv på denna. Välj version #1 under bilden så ser ni jpg:en så som den såg ut direkt ur kameran efter bruk av två stackade Hitech-filter. Utan att överdriva kan man väl säga att det är ett rätt kraftigt färgstick i bilden.

Hoppsan, det såg ju inte kul ut.
Hur är dom en o en? Får du lilastick då med?
Hade tänk köra med Hitechfiltrerna till en ny vidvinkel men efter den bilden så vete fan.
 
Tiffen

Jag har Tiffen halvtonade glasfilter, bättre skärpa och renare färger än Cokin. En annan dimension. Tyvärr dyrare men passar P-hållarna och säljs av bl.a Photax.

/Staffan
 
Hoppsan, det såg ju inte kul ut.
Hur är dom en o en? Får du lilastick då med?

Jag minns inte att jag gjort nåt sånt test faktiskt. Kanske ska köra ett test mot kylskåpsdörren i fönsterljus nån dag. Men det skall sägas att det var två filter som jag höll i handen framför linsen då jag inte orkade hänga på cokin-hållaren just då. Filtren håller jag i ena handen med glasen dikt emot varandra, inte med nån millimeters mellanrum som i hållaren. Vet inte om det påverkat resultatet.
 
Nja - Hitech färgneutrala vet jag inte om jag kan gå i god för. Se själv på denna. Välj version #1 under bilden så ser ni jpg:en så som den såg ut direkt ur kameran efter bruk av två stackade Hitech-filter. Utan att överdriva kan man väl säga att det är ett rätt kraftigt färgstick i bilden.

Hehe det är inte magenta tonade filter som införskaffat i det fallet:)

Man hoppas ju nästan det iallafall, funderar själv på ett par Hitech filter till min Tokina "/
 
Brusreducering

Kollade i instruktionsboken och i kameramenyn nu och såg att brusreduceringen är på och har varit det hela tiden. Har ju märkt att den brukar bearbeta bilder tagna med längre slutartider ett tag innan man ser dem på skärmen.

Men vad gör man då? Blir det helt enkelt till att sitta och klona bort prickar? Ingen annan som har detta problemet?

Hur var det förresten med det här med filtrena nu? Fick en massa bra tips om olika sorter, men tror inte det var nån som svarade på om gråfilter och nd-filter är samma sak. Nån som vet?
 
Kollade i instruktionsboken och i kameramenyn nu och såg att brusreduceringen är på och har varit det hela tiden. Har ju märkt att den brukar bearbeta bilder tagna med längre slutartider ett tag innan man ser dem på skärmen.

Men vad gör man då? Blir det helt enkelt till att sitta och klona bort prickar? Ingen annan som har detta problemet?


Då låter det märkligt om du får en massa heta pixlar. Du skulle kanske kunna testa två bilder en med och en utan på lång exponering för att se om det blir någon skillnad övht, vilket det skall vara om allt fungerar.


Har KM möjligen också en funktion för att mappa ut dåliga pixlar eller blandar jag ihop det?
 
Jag ska prova det imorrn, så får vi se. Återkommer med resultat!
Mappa ut dåliga pixlar vet jag pinsamt nog inte vad det är...
 
Grad. är förkortning för graduated, (läs gradvis mörkare) alltså just den varierande toningen som avses. ND ska stå för samma som "utan färgstick". Men det råder säkert viss begreppsförvirring, precis som i andra sammanhang. Kan inte påminna mig själv om att "ND" använts för filter med varierad toning, men kan tänka mig att det finns.
 
Jag ska prova det imorrn, så får vi se. Återkommer med resultat!
Mappa ut dåliga pixlar vet jag pinsamt nog inte vad det är...

En metod när kameran testar pixlarna och dömmer dåliga och sedan interpolerar fram (tror jag) nya värden (från intilliggande). Det kan göras på sevice också men då kostar det en del. Vissa kameror har den funktionen inbyggd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.