Annons

2 frågor: cosina 100 & ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har lyckats skrapa ihop lite pengar utöver mitt älskade och hatade studiemedel och tänkte utöka kameraväskan en liten aning. eftersom det inte är speciellt mycket pengar jag har att disponera satsar jag på ett jäkligt billigt objektiv, men innan jag vågar köpa det måste jag be om råd här, i vanlig ordning.

så, är det någon som kan säga något om Cosina 100/3.5 Macro (http://www.cosina.com/AF 100.htm)? Bra saker, dåliga saker.

Fråga 2. Vad bör jag leta efter i en sjysst ljusmätare? Jag antar att man inte så ofta vill mäta reflekterat ljus i studion utan mäta infallande (från ljuskällan mot motivet). Jag jobbar i första hand med fast belysning och behöver således ingen blixtljusmätare. Några rekomendationer?

Tack på förhand.

/Joakim

Ett av mina första objektiv var ett Cosina.Jämfört med de märkesobjektiv eller dyrare Sigma jag haft sen dess,så var det ingen höjdare.Kanske du skulle satsa på ett beg kvalitetsobjetiv...

ljusmätare

Frågan har behandlats i tidigare forum avsnitt, med många förslag.Försök hitta dessa.Annars föreslår jag även här ett beg märkesval..

billiga objektiv

Hej,

Kan tyvärr inte uttala mig om Cosina 100/3.5 macro men jag har ett annat Cosina (eller Soligor som det också heter), ett 19-35. Det var fantastiskt billigt jämfört med konkurrenterna och jag hade inte så höga förväntningar på det men jag blev mycket positivt överraskad måste jag säga.

Här finns en recesion av Cosina/Soligor/Vivitar 100mm f3.5 macro.

Angående ljusmätare så har jag en Sekonic Flashmate som jag är mycket nöjd med. Mäter infallande och reflekterat ljus.

// npet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar