Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2:a skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Halloj på er!
Jag bytte för några år sedan ut en helt vanlig budgetskärm mot en 24" eizo skärm. Kan väl säga att jag fick lite av en ahaupplevelse när den nya skärmen vart inkopplad....

Har under ganska lång tid kört med dubbla skärmar men andraskärmen har länge varit en snurrad 17" are som jag nu är sugen på att byta ut mot en skärm som är lika stor och har samma upplösning som förstaskärmen.

Jag tänker dock inte lägga några eizo-pengar på andra skärmen helt enkelt för jag inte tycker mig har råd till det. Däremot vill jag med ovan nämnda erfarenheter gärna ha tips på vilka skärmar som är de bättre valen, upp till säg 2500? Eller är det skitsamma vilken skärm man väljer i de prisklasserna? Skärmen kommer allltså agera arbetsyta men fotoan tittar jag såklart på med eizoskärmen. (fast dagens skärmar är kanske så bra så att även en billig skärm är lika bra som min typ 4 år gamla eizo? Eizon var dessutom en utgående modell när jag köpte den - det var därför jag slog till när det begav sig)

Krav är 24" och 1920x1200....Annars är det fritt fram. Någon som har några tips på bättre köp? Eller för den delen skärmar man ska akta sig för?

Jag tänker dock inte lägga några eizo-pengar på andra skärmen helt enkelt för jag inte tycker mig har råd till det. Däremot vill jag med ovan nämnda erfarenheter gärna ha tips på vilka skärmar som är de bättre valen, upp till säg 2500?

Skärmar i det prisläget har jag dålig koll på, så inga förslag. Men en rekommendation, se till att du ställer in din andra skärm på en låg ljusstyrka, lägre än din första skärm.

Stefan

Ok, tack Stefan. Anledning?

Frågan kanske var lite för allmänt ställd. Om jag säger så här då.

Skärmen jag har som förstaskärm idag är en Eizo Flexscan S2431W.
Är den bättre eller sämre än en Dell Ultrasharp U2412M tex?

när jag körde två skärmar så använde jag den bästa skärmen som arbetsyta alltså ställde bilderna där den andra hade jag som sortering/lagringsyta. Den skärmen borde det inte spela någon större roll vilken kvalitet du väljer bara du kan se vilka bilder du vill ta upp o jobba vidare med. Min billiga skärm var en lacie 319 för runt 10000 på den tiden den duger faktiskt även som första skärm.

när jag körde två skärmar så använde jag den bästa skärmen som arbetsyta alltså ställde bilderna där den andra hade jag som sortering/lagringsyta. Den skärmen borde det inte spela någon större roll vilken kvalitet du väljer bara du kan se vilka bilder du vill ta upp o jobba vidare med. Min billiga skärm var en lacie 319 för runt 10000 på den tiden den duger faktiskt även som första skärm.

Absolut är det så Ove. Andra skärmen spelar ingen roll för bilderna...MEN med mina erfarenheter kan jag säga att kvalitet på skärm inte bara handlar om bilder. Det handlar om synergonomi också. Andraskärmen jag har idag är inte sämre utan myyyycket sämre än eizon. Frågan är om alla billigare skärmar idag är tillräckligt bra för mitt ändamål eller inte.

Faktum är att jag inte behöver en andra skärm i första hand pga mitt bildintresse utan snarare för programmering och annat mer administrativt arbete. :)

Och så är det ju så att bara för att det inte spelar så stor roll så betyder ju inte det att man inte vill ha bästa möjliga för pengarna. Ung som med 5D3 vs D800 ;-). Tack för inputen iallafall!

Ok, tack Stefan. Anledning?

Frågan kanske var lite för allmänt ställd. Om jag säger så här då.

Skärmen jag har som förstaskärm idag är en Eizo Flexscan S2431W.
Är den bättre eller sämre än en Dell Ultrasharp U2412M tex?

Dell U2412M får ju väldigt fin kritik som en av de bästa budgetskärmar man kan köpa, så om du inte har så höga krav på 2:a-, vilket det inte verkar som, så kommer du nog inte att bli besviken på den! :)

Dell U2412M får ju väldigt fin kritik som en av de bästa budgetskärmar man kan köpa, så om du inte har så höga krav på 2:a-, vilket det inte verkar som, så kommer du nog inte att bli besviken på den! :)

Ja, jag är lite inne på den, blir nog en sån antar jag. Det är ju inte så att jag tänker nagelfara kvalitén sas. Ville bara få reda på om dagens budgetskärmar är ikapp gårdagens proffsskärmar eller hur landet ligger.... Och så då lite tips på prisvärda budgetskärmar. Dell:en verkar vara en sådan.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto