Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2.630,- 4GB CF Hitachi Microdrive

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhardp

Aktiv medlem
Ett litet tips om hur man på ett kreativt sätt får tag i en 4GB Hitachi Microdrive, stereohörlurar, USB-kabel till kameran, standard strömkabel och (eventuellt) en MP3-spelare för 2.630,- (3.295,- ink moms):

1. Köp en Creative Nomad MuVo2 (4GB), som jag gjorde idag:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/189688/details

2. Skruva isär försiktigt.

3. Plocka ur Microdriven som sitter under alla komponenter.

4. Stoppa i ett gammalt CF-kort. Ett av mina 512 Sandisk Ultra II funkade fint. Vet inte vilka övriga som funkar/falerar. (Jag tog iofs ut det igen eftersom jag behöver det bättre i kamerorna. Skall testa med sämre kort senare.)

5. Skruva ihop.

Microdriven är visserligen ganska långsam men åas lagrar den många RAW-filer. Skjuter man studio eller långt ute på fältet i maklig takt så är det inga större problem.

I mer krävande situationer använder jag nog hellre mina Sandisk Ultra II som jag har några stycken av men, som bekant, CF kan man inte få för mycket av.

/Gerhard
 
Jo tack Gerhard, detta tips har diskuterasts mycket flitigt här i forumet under flera veckor :)
Det är ett riktigt bra tips!
 
Man kan även göra samma sak med kommande iPod mini. Som dessutom kostar mindre än MuVo'n.
 
bjanha skrev:
Jo tack Gerhard, detta tips har diskuterasts mycket flitigt här i forumet under flera veckor :)

Hoppla! Var så entusiastisk att jag inte gjorde ett sök först... Ny här serru...

:)

I alla fall så funkar det finfint (än så länge).

/G
 
är 4GB microdrive långsammare än en 1GB? hur märker du att den är långsam? idén är alldeles lysande. Dottern vill ha en MP3 spelare o jag vill ha mer kameraminne... tänker mej att pilla i en 1GB i Muvon, det ska väl räcka...
 
KGS skrev:
är 4GB microdrive långsammare än en 1GB? hur märker du att den är långsam?

Nej, jag vet inte om 4GB MD är långsammare än dito 1GB. Jag jämförde med ett snabbt CF (Sandisk Ultra II 1GB). En skillnad på ca 1:2 vid mina första jämförelser.

Nu har jag läst på lite mer och sett att man skall formattera med 32kb-kluster, vilket jag inte gjort från början. Då skall det tydligen gå ordentligt fortare. Jag har nu formatterat om kortet och skall testa mer imorgon. Märkligt vad kamerorna väsnas i ett tyst hus med sovande fru och barn...

Mer information om formatteringen:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=7705745

/G
 
Tack för länken o tipset... har aldrig haft nåt annat än microdrives så jag har inget att jämföra med, men misstänker att du har nån kamera som kan nyttja farten mer än min A1 kan...
 
HL83 skrev:
Man kan även göra samma sak med kommande iPod mini. Som dessutom kostar mindre än MuVo'n.

Fel, fel, fel...
iPod mini har speciell firmware på sina diskar, och går inte att använda som CF-kort.
Detta kom fram därför att:
1. Så fungerar den "stora" iPod:en
2. Faktiskt test..

Mycket sant, det sitter en Hitachi-drive i dem, men det fungerar _inte_ att bara ta disken och plugga in den in kameran..

/James
 
KGS skrev:
är 4GB microdrive långsammare än en 1GB? hur märker du att den är långsam?

Japp, enligt Rob Galbraith's tester så klarar Hitachis 4GB en skrivhastighet på ~750K/s medans deras 1GB har en hastighet på ~1080K/s. jämfört med de riktigt snabba CF kortens ~1400K/s
 
slowcoder skrev:
Fel, fel, fel...
iPod mini har speciell firmware på sina diskar, och går inte att använda som CF-kort.

...det fungerar _inte_ att bara ta disken och plugga in den in kameran..

/James
Vad jag har hört (läst på nätet) går det visst bra att formattera kortet i en CF-läsare och använda den. Ett problem är att få ett annat CF-kort att fungera i IPoden. Den har annat filsystem.

För övrigt kan vi säkerligen räkna med att microdrivarna strax sjunker REJÄLT i pris. Minst ett dussin MP3-spelare är på G med MD och volymerna på dem är stora...minst sagt.
 
Vad jag har hört, så är det väldigt få (ca en som jag hört om) som fått MDn att fungera i en cardreader..

Samma person provade kortet i en 300D, utan resultat.. Samma i en 1Ds..

Vad jag vet, så finns det ingen som fått det att fungera i en kamera..

En sak som kan vara kul att notera är att diskarna från MuVo2 och iPod mini har olika modell-nummer, så något speciellt är gjort med iPodens MD..

Jag hade iafl väntat tills jag hittar _någon_ som fått det att fungera..

/James
 
slowcoder skrev:
En sak som kan vara kul att notera är att diskarna från MuVo2 och iPod mini har olika modell-nummer, så något speciellt är gjort med iPodens MD..

Lite typiskt kära Apple... har läst detsamma annars hade iPoden varit trevligare än MuVon, sexigare leksak... fast då hade inte dottern fått den *s*

/kg som väntar till våren, ooops... redan mars!?
 
gerhardp skrev:
Jag har nu formatterat om kortet och skall testa mer imorgon.

Jag får ta tillbaka det där med förhållandet mot Sandisk-kortet. Det är ganska mycket snabbare än MDn MEN vad som är helt klart är att formatteringen i 32kb-kluster gjorde STOR skillnad. Jag besitter verkligen inga expertkunskaper på buffrar och skrivhastigheter till CF-kort men mina praktiska tester visar att efter omformatteringen av MDn så tömmer den kamerabuffern på nästan halva tiden.

Räcker för att jag skall bli nöjd. I mer krävande förhållanden med behov av snabba bildserier med korta mellanrum får nog de snabba CF-korten tjänstgöra men i alla andra situationer räcker MDn till mer än väl.

Nu återstår att läsa på om andras erfarenheter av MDns tillförlitlighet. Har hört några ruskiga historier. Skulle nog inte använda den vid viktiga jobb om jag inte har notebooken med mig.

Någon som har en åsikt om hur mycket man kan lita på MDn?

/G
 
menar du 4 GB specifikt har jag ingen erfarenhet, men mina två 1 GB har fungerat prickfritt, har faktiskt aldrig ägt nåt annat CF-kort än just MD... förutom ett 16 MB kort som följde med kameran. Mycket bra att ha. Inte.
 
Igentligen... Borde det inte komma ut fler varianter av mp3-spelare med liknande kort?
Tror knappast Creative gråter över att efterfrågan ökar dramatisk, även om det kanske inte var spelaren som lockade.

Och Hitachi får ju plötsligt sälja en helsikes massa mer kort, så, de lär ju inte gnälla heller.

Tycker det är rätt konstigt om de försöker låsa korten...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.