Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2.0 MP CMOS för 700Kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajson

Aktiv medlem
Det verkar att Canon har sålt sin patent på CMOS teknologin för att folk ska kunna köpa billiga digitalkameror och ta bilder med proffs kvalitet.
Nu efter detta funderar jag att kanske blir tvungen att sälja min Minolta 7Hi för 500Kr och sluta drömma om DSLR i fortsättningen.

Hämtat från julas websida:

"Liten smidig digitalkamera som ger 2,0 megapixel interpolerade bilder i JPG-format (1,3 megapixel CMOS bildsensor). Bilderna kan ses på en tydlig 1,4" LCD-display, vilken också visar menyer för tre olika blixtlägen, av/på för röda-ögon-reducering samt vitbalans för auto/dagsljus, moln, glödlampa och lysrörsbelysning. Självutlösare 10 sekunder. Automatisk avstängning efter 3 minuter. Kameran drivs med 2 st alkaline eller NiMH AA batterier (medföljer ej). USB-kabel och programvara ingår. Systemkrav: Win 98, 98SE, ME, 2000, XP, Mac OS 9, Mac OS X. 64 Mb RAM, 180 MB hårddiskutrymme. Minst 200 MHz. Mått på kameran 106x65x34 mm. Vikt 160 gr. Väska och handledsrem medföljer. Minne medföljer ej."

Här kan ni beundra miraklet:

http://www.jula.se/item_info.asp?id...845¤14846¤16594¤16595¤16596¤16597¤16598¤16599
 
Det är C-MOS sensor i min mobiltelefonkamera oxå (T-610)..har inte något med Canon att göra dock.
 

Ja, jag gissade att det är inte en sån CMOS som sitter i 10D-an, ville bara se reaktioner, men som synes är inte alla lättlurade. Naturligtvis Canon har inget med saken att göra men tanken är lockande att man skulle kunna se deras CMOS sitta i en konsument digitalare, men det lär dröja ett tag förmodligen.

MVH Ludde
 
Canon använder inte CMOS i sina kameror med små sensorer heller..endast till sina D-SLR:er.
På kompakt och alltiettkamerorna är det CCD sensorer (tillverkade av Sony).
 
Lajson skrev:
Det verkar att Canon har sålt sin patent på CMOS teknologin
?
CMOS- Complimentary Metal Oxide Semiconductor- är ett (av flera) sätt att bygga halvledarkretsar. Det är alltså inget man kan ha patent på. Bland fördelarna med CMOS framför CCD är bl a en mycket lägre energiförbrukning. Bland nackdelarna sämre ljukänslighet. CMOS-kretsar är generellt sett även billigare att tillverka än CCD, därav priset hos Jula...

Mer om skillnaden mellan CCD och CMOS i kameror här.

m v h

Anders
 
Det är skillnad på CMOS och CMOS. I de allra billigaste, sämsta kamerorna (och mobiltelefoner)sitter det CMOS-bildkretsar. De är gjorda i samma fabriker som de gör vanliga kretsar i, därav priset.
Canon gör stora CMOS-chips med egen teknik, i egna fabriker, som är patenterad och hemlig. Jag har hört att de har en signalprocessor bredvid varje pixel som skickar robusta signaler direkt därifrån, därav det låga bruset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.