Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1X.COM - ett fortsatt ljus i mörkret eller en långsam skymning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag måste tillstå att jag alltid varit en stor fan av 1X.COM och dess ansats att inte bara visa upp internationellt foto av verkligt hög klass samtidigt utan att man också låter fotograferna komma till tals om hur man skapat sina bilder. Man kan lära sig mycket genom deras pedagogiska insatser som fotograf. Jag tror jag har tre av de böcker de hittills publicerat på Paginas förlag i serien "Fotografernas bästa bilder och hur de kom till" och jag har uppskattat dem alla mycket.

Lite extra kul har det varit att denna fantastiska site som dragit till sig fantastiska bilder från fotografer från jordens alla hörn startats och drivits från Uppsala i Sverige och är idag en av de riktigt stora "communities" på nätet kring foto med ren fokus på bilder och inte teknik.

Men jag undrar om det börjat gnissla lite nu. Det tycker jag känns väldigt tråkigt i så fall. Är det fler som hört om liknande reaktioner som de som framförs i nedanstående länk?

http://www.matejmichalik.com/2015/07/the-reason-why-i-deleted-my-account-at-1x-com-2/

jag har inte varit en del av 1x på något sätt utan reflekterar över den större frågan.
Opt-in i förhållande till opt-out.

Många tjänster börjar som gratis. Ev men en låg kostnad i form av reklam eller medlemskap.
I takt med att kundbasen ökar och inriktningen blir mera kommersiell alternativt att man nu enligt affärsplanen och den större kundbasen behöver gå vidare med vad man har.

Och det man har är användardata och innehålla producerat av användarna.
Man gör uppdateringar av villkoren, lägger till funktionalitet och kommerialiserar det man har.
I det finstilta meddelar man hur man kan ändra på iställningarna för att det ska vara som vanligt.
Men endast bråkdelen av användarna gör det.
Opt-out är vad företagen tycker om. Opt-in är vad vi konsumenter anser passar oss.
Dät uppstår en krock.
Ett fulspel. Användarna känner sig i många fall lurade medan företagen spelar oskyldiga och slår ut med armarna som om de inte har gjort något konsigt alls. De ger faktiskt en mljlighet att ändra eller avstå... Att de dolt de villkoren bland 30 sidors användaravtal skrivet VERSALT ser de inget problem med.

Om det inte finns balans eller upplevs som att balans och hänsyn finns och tas så faller samarbetet mellan parterna.
1X-grundaren ser inget problem för att det går att ändra inställningarna.
Fotografen upplever problem med att hans bilder säljs utom hans kontroll.

Häromdagen såg jag en lurig opt-in.
Jag fick frågan om att kryssa i och godkänna villkoren vid ett köp.

[ ] Godkänner allt
[ ] Godkänner köpvillkor
[ ] Godkänner betalning
[ ] Godkänner partnerutskick

Jag kryssade instinktivt den första rutan men reagerade sedan på att det var så många rutor så jag läste vad som stod i dem.
Man ville sälja mina kontaktuppgifter inkl vad jag köpt till tredjepart.
Men den uppgiften placerades längst ned och fokus sattes på Godkänner allt i fet stil.

Lika så har webplatser börjat göra med Cookievarningen.
Tidigare var det bara en liten ruta som jag skulle kryssa i för att godkänna att de sparade en cookie på datorn. Jag kunde välja att inte kryssa i den och surfa vidar epå deras webb.
Många har idag en rejält fet blaffa flytande över stora delar av funktioneliteten så för att man ska kunna använda sidan så månte man klicka bort, dvs godkänna cookien.

Det ska vara samarbete och harmoniska avtal. Så snart ena parten utnyttjar den andra så faller samarbetet.

Jag måste tillstå att jag alltid varit en stor fan av 1X.COM och dess ansats att inte bara visa upp internationellt foto av verkligt hög klass samtidigt utan att man också låter fotograferna komma till tals om hur man skapat sina bilder. Man kan lära sig mycket genom deras pedagogiska insatser som fotograf. Jag tror jag har tre av de böcker de hittills publicerat på Paginas förlag i serien "Fotografernas bästa bilder och hur de kom till" och jag har uppskattat dem alla mycket.

Lite extra kul har det varit att denna fantastiska site som dragit till sig fantastiska bilder från fotografer från jordens alla hörn startats och drivits från Uppsala i Sverige och är idag en av de riktigt stora "communities" på nätet kring foto med ren fokus på bilder och inte teknik.

Men jag undrar om det börjat gnissla lite nu. Det tycker jag känns väldigt tråkigt i så fall. Är det fler som hört om liknande reaktioner som de som framförs i nedanstående länk?

http://www.matejmichalik.com/2015/07/the-reason-why-i-deleted-my-account-at-1x-com-2/

Jag ogillade faktumet att dom började ta betalt för att få mina bilder curated av en jury för att ha en chans och komma med i galleriet. Men jag har sålt bilder via 1x.com och har nu 19 bilder publicerade där, dom erbjöd mig även nyligen att sälja vissa av mina bilder via någon slags samling dom sätter ihop, men då ville dom ha ensamrätt till bilderna och ta 50 procent för varje bild. Så jag bad dom skicka ett kontrakt så jag kunde gå igenom det. Tack för att du visade denna sida, fick mig verkligen att tänka om nu....

jag har inte varit en del av 1x på något sätt utan reflekterar över den större frågan.
Opt-in i förhållande till opt-out.

Många tjänster börjar som gratis. Ev men en låg kostnad i form av reklam eller medlemskap.
I takt med att kundbasen ökar och inriktningen blir mera kommersiell alternativt att man nu enligt affärsplanen och den större kundbasen behöver gå vidare med vad man har.

Och det man har är användardata och innehålla producerat av användarna.
Man gör uppdateringar av villkoren, lägger till funktionalitet och kommerialiserar det man har.
I det finstilta meddelar man hur man kan ändra på iställningarna för att det ska vara som vanligt.
Men endast bråkdelen av användarna gör det.
Opt-out är vad företagen tycker om. Opt-in är vad vi konsumenter anser passar oss.
Dät uppstår en krock.
Ett fulspel. Användarna känner sig i många fall lurade medan företagen spelar oskyldiga och slår ut med armarna som om de inte har gjort något konsigt alls. De ger faktiskt en mljlighet att ändra eller avstå... Att de dolt de villkoren bland 30 sidors användaravtal skrivet VERSALT ser de inget problem med.

Om det inte finns balans eller upplevs som att balans och hänsyn finns och tas så faller samarbetet mellan parterna.
1X-grundaren ser inget problem för att det går att ändra inställningarna.
Fotografen upplever problem med att hans bilder säljs utom hans kontroll.

Häromdagen såg jag en lurig opt-in.
Jag fick frågan om att kryssa i och godkänna villkoren vid ett köp.

[ ] Godkänner allt
[ ] Godkänner köpvillkor
[ ] Godkänner betalning
[ ] Godkänner partnerutskick

Jag kryssade instinktivt den första rutan men reagerade sedan på att det var så många rutor så jag läste vad som stod i dem.
Man ville sälja mina kontaktuppgifter inkl vad jag köpt till tredjepart.
Men den uppgiften placerades längst ned och fokus sattes på Godkänner allt i fet stil.

Lika så har webplatser börjat göra med Cookievarningen.
Tidigare var det bara en liten ruta som jag skulle kryssa i för att godkänna att de sparade en cookie på datorn. Jag kunde välja att inte kryssa i den och surfa vidar epå deras webb.
Många har idag en rejält fet blaffa flytande över stora delar av funktioneliteten så för att man ska kunna använda sidan så månte man klicka bort, dvs godkänna cookien.

Det ska vara samarbete och harmoniska avtal. Så snart ena parten utnyttjar den andra så faller samarbetet.

Tack för din analys som utvecklar det jag hintade om. Det är klart att en del som startar upp en sådan här verksamhet ändrar sina verksamhetspremisser efterhand när de ser den ekonomiska potentialen men precis som många andra så inser man inte att deras sites värde faktiskt är beroende av de som föder den med bilder eller för den delen annan typ av innehåll som är attraktivt för en allmänhet. Men historien är ju full av fall där väldigt livaktiga och populära siter dött när folks intresse hoppat till en annan tuva. Så även de som äger väldigt stota och populära siter kan faktiskt inte bete sig precis som man vill för stödet för deras verksamhet kommer alltid vara villkorat av användare och de som föder siten med innehåll.

Om många ruttnar på villkoren vid försäljningen av deras bilder så kommer nog fler dra öronen åt sig. Men det här är ju jäkligt svårt och vi har ju haft en liknande debatt för inte så länge sedan om Fotografiska. En del ogillade då starkt att Fotografiska tar så stor andel i provision men ibland är det ju också så att fotograferna genom siteägarnas- forumägarnas- eller vad det nu är man går igenom för att nå en stor publik faktiskt får större totala inkomster från sina bilder än man skulle fått annars. Men att gå med på ensamrätt skulle jag tycka vara en showstopper om jag var en av dessa fotografer.

Jag ogillade faktumet att dom började ta betalt för att få mina bilder curated av en jury för att ha en chans och komma med i galleriet. Men jag har sålt bilder via 1x.com och har nu 19 bilder publicerade där, dom erbjöd mig även nyligen att sälja vissa av mina bilder via någon slags samling dom sätter ihop, men då ville dom ha ensamrätt till bilderna och ta 50 procent för varje bild. Så jag bad dom skicka ett kontrakt så jag kunde gå igenom det. Tack för att du visade denna sida, fick mig verkligen att tänka om nu....

Som sagt, jag gillar verkligen 1X.COM och skulle bli klart nedstämd om de kör av banan men det måste ju bygga på win-win och att de som bidrar faktiskt tycker att de kan leva med villkoren. Jag älskar verkligen dessa fantastiska bilder på 1X.COM och den fantastiska variation och spännvidd motiven har så det är dit jag går när jag vill studera riktigt bra bilder. Tack till dig och alla andra som bidragit till den upplevelsen!

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar