Annons

1DsMkII, dålig Firewirelösning

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasC

Aktiv medlem
Häpp!

Vill bara avreagera mig lite över den fullkomligt idiotiska Firewireanslutningen på Canons värsting. Jag fotograferar ca 70% med kameran ansluten till min Powerbook, och är ganska beroende av att det fungerar smärtfritt.

Att konstruktionen på firewirekablar inte passar för rörligt arbete, eller ens stativ, har varit känt sedan länge. Canon har emellertid lyckats göra smidigheten ännu sämre. På kabeln sitter rejäla klumpar strax intill kontakterna i bägge ändar. Dessa har en ganska hög egenvikt.

Följden blir att den redan tjocka osmidiga kabeln ständigt åker ur kamerans kontakt. Redan efter ca 4000 exponeringar är kamerans kontaktdon så sliten att sladden av pga sin egen vikt åker ut när kameran ställs för höjdformat på stativet. Detta är ruskigt irriterande!!...och knappast som hör hemma på en proffskamera!!

Det är inte heller möjligt att välja den smidigare USB-anslutningen, eftersom den inte stöder "thethered shooting"......

Hade tidigare Nikon D1x, där sladden saknade de störande klumparna. Finns det några kablar utan klumpar som funkar lika bra som Canons original?
 
Vilken sladd som helst som har samma kontakter borde med största sannolikhet fungera, annars måste jag säga att Canon är smått dumma i huvudet.
 
Tack för svaret...skall ut och kolla på nätet efter "klumpfria" kablar.

Jag tycker det vore dags att ordna kopplingen så att kabeln ansluts med en bajonettfattning, eller en ring med bajonettfattning så att sladden sitter ordentligt fast. Fast det är kanske som att be om att ta ner månen.......blixtarnas pc-kontakter har lidit liknande problem sedan 50-talet utan att det åtgärdats....
 
Min USB kabel hade en liknande klump, jag bytte ut den mot en kortare kabel utan klump. Kostnad: 30kr (det var nog lite dyrt, det finns för 19kr på tex webbhallen.se).
 
Klumpen är ett störningsskydd för att ta bort brus och dyligt i signalöverföringen.
Har inget med Canon att göra.

Köp enklare kabel utan skydd så är din problem borta.
 
Som sagt, ut och ordna en annan kabel som sitter bättre så löser det sig säkert. 1Ds mark 1 har den stora 6-pins Firewire-kontakten som sitter väldigt bra som tur är.
 
Om du dessutom vill ha längre kabellängd än 4,5 meter så finns denna lösning:

Göteborgsföretaget Exitdata har tagit fram signalförstärkaren SpitFire UTP som medger upp till 100 meters kabellängd. Den kostar 1 500 plus moms. www.exitdata.se.
 
har sett att Kodak har en kompaktkamera som överför bilderna trådlöst till datorn, kanske du skulle skaffa en sån.
 
Fotograf121 skrev:
Ær synk sladdens kontakt dåligt placerad också? då før højdformat så pekar den ner i backen?

Ja, man kan ju inte sätta kabeln i handtaget som på Eos 5, Då blir det svårt att hålla kameran. Nikon D2X har sitt uttag på samma ställe så det är knappast lönt att byta system för den sakens skull.

Hur man än tycker att saker och ting borde vara så är det bäst att tejpa fast kabeln så att man säkert vet att den sitter.
 
Klumparna på kabeln kan du plocka bort. De innehåller en järnbit som är tillför att blockera elektromagnetiska fält. Mig veterligen har jag aldrig upptäckt någon skillnad
funktinion med eller utan dessa avstörningsanordningar.
 
RolandM skrev:
Klumparna på kabeln kan du plocka bort. De innehåller en järnbit som är tillför att blockera elektromagnetiska fält. Mig veterligen har jag aldrig upptäckt någon skillnad
funktinion med eller utan dessa avstörningsanordningar.
Det är olika vilken applikation dom används till.
Ibland verkar dom vara helt verkningslösa, för att i andra fall utföra rena underverk.
Sen är det ju inte säkert att man ser att dom är aktiva mot störningar.

Om jag ska köpa en ny kabel så ser jag det som ett plus om den är avstörd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.