Annons

1DsMarkIV eller blir det en DLSDV istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Candersson

Aktiv medlem
Jag blev lite inspirerad/fundersam när jag läste Joakims inlägg i MarkIV-tråden.
Det rör sig alltså om kostnader samt teknik runt en eventuell FF 1DsMarkIV i inlägget nedan

"2010-01-28, 16:07 #1570
Joakim Bengtsson
(The_SuedeII)
Största problemet är säkert inte sensorn i sig, utan att spegeln växer med 70% yta, vilket ger 100% viktökning för att behålla strukturell stabilitet (större > måste vara mekaniskt mer stabil) - 100% viktökning ger accelerationskrafter på kvadraten av detta, dvs upp mot 400% högre energiåtgång för att "slå" spegeln lika snabbt. Större motor, bättre lagringar, 4ggr starkare vibrationer som måste motverkas/balanseras osv, osv...."

Var går gränsen för när "spegeltekniken" blir ett fysiskt hinder vad gäller snabbhet och konstruktion?

I vad ligger utmaningen att bygga in en liten LCD i sökaren istället?
Är tekniken inte mogen... för dålig upplösning i en liten LCD?

En sådan lösning skulle eliminera många av problemen ovan och ge utrymme för massor av finurliga funktioner. Antalet bilder/sek blir då (i princip) endast begränsat av processor/bearbetnings-kapacitet.

Vi får en ny benämning Digital Single Lens Digital Viewfinder - DLSDV

Någon annan som har några tankar om detta?
 
Problemet är nog autofokusen - att fokusera med hjälp av sensorn är än så länge inget bra alternativ, att döma av hur min 5Dmk2 beter sig när jag vill ställa in skärpan i "live view".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.