Har funderingar på att flytta upp till fullformat..
Som amatör har jag naturligtvis inte lust (eller möjlighet) att hosta upp pengar till kartongnytt.
Kollat på begagnat, Canon för att jag har EF-optik från 500D..
Mitt fokus är på actionfoto (kitesurfing) och gatuliv, därför vill jag ha en tålig följeslagare.
Hur ska jag tänka? 1Ds Mk ii med 100-400 L-optik?
Please, hjälp mig med tankar.!
Paddan
1Ds Mk2 har ett ganska omständligt användargränssnitt jmf med senare 1D/DS-hus. 100-400 fungerar utmärkt ihop med 1Dmk2, den fungerar givetvis oxå med 5dmk2, fast inte lika bra. När jag använde 5Dmk2+100-400 tenderade AF stanna av, samt att det kunde ta tid för huset att gå från närgräns till maxgräns.
Å andra sidan är 5Dmk2 lättare att hantera, dels map storleken, dels meny/hantering. Ett alternativ för telefoto är annars 1DmkIII, som har ett modernare gränssnitt och lättare att manövrera, dock ej FF utan APS-H, 1,3x samt mkt bra af. Nu har jag bara en diffus uppfattning om vad Kitesurfing är. Trefingergreppet behövs inte lika ofta. Ännu ett alternativ är givetvis 7D.
Jag vet inte om en EOS1:a är den mest optimala gatufotokameran, då huset inte är direkt diskret. Den mest lämpade för det du vill göra verkar vara 5Dmk3. Den har mkt bra AF, den är diskret samt dess silentmode
är utmärkt. 1DX sk silent mode är ett dåligt skämt.
Jag fotade vid något tillfälle i Silent mode och folk vände sig om och undrade vad som stod på. Nu skrev du dock att du inte ville köpa nytt.
1D-husen är bängliga släpa runt på, kräver större väskor. Ett annat tips är att bära den mha blackrapid enl liknande. Dess fördelar, af, batteritid, hålbarhet, användning av långa telen, beroendeframkallande -tro mig jag har betat av 1DMk2N,1DsMK3,1Dmk3,1dmk4, 1dX samt 5D, mk2 och mk3 samt även en 7D.
7D kräver tid att lära sig, speciellt dess AF, som hanteringsmässigt skiljer sig från tidigare varianter.
Sammanfattningsvis:
I termer av vad du fotar: 5mk3
i termer av din plånbok 1dmk3