Annons

1Ds eller 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Jag vet att detta är två vitt skilda kameror. Ena har fullformat och den andra är mest ny.
Jag är sugen på att uppgradera och jag vet inte riktigt vilken riktning jag skall ta för att få ut det jag vill av min fotografering.

Jag tänker igenom vilka typer av bilder jag brukar ta. De flesta är påtänka i förhand och jag får oftast god tid att förbereda mig själv.
Det blir mycket landskap osv. Sällan actionbilder (fast det vore kul att plåta sådant också).

Jag snöade in ett tag på att det var en 40D jag ville ha. Men så såg jag en begagnat annons på en 1Ds för ett mycket rimligt pris. Inte långt mer än en ny 40D.

Efter att ha läst så att ögonon blöder så kommer jag fram till att frågan handlar om bildstorlek (fullformat) eller snabbhet. Borde jag ställa frågan om vilken som levererar bäst bildkvalitet också?

Är det värt att offra snabbhet (jag får uppfattningen att 1Ds är långsammare i filöverföring, överföring till CF kort, bild per sekund än 40D). Vid flygfoto har jag upptäckt att jag gärna låter slutaren gå i serietagning för att få så många bilder som möjligt per passage för att sedan kunna välja ut den bästa. Kommer 1Ds begränsa mig i detta? Just nu har jag en 10D och jag vill verkligen uppgradera.

Snälla hjälp mig med lite infallsvinklar!
mvh/ Samuel Eketorp

jag har haft 1ds och i jämförelse med tex 1ds m 2 så var den betydligt sämre i brusegenskaper.
Har även 5D o den är klart bättre än 1ds m2 i brussynpunkt.
Sedan tycker jag gamla 1ds gjorde mindre bra bilder på en gång direkt ur kameran så att säga.
Har faktiskt allt mer börjat att jobba mer o mer med 5D istället för 1ds m2 pågrund utav vikten.
Om jag vore dig så skulle jag gå på 40D pga utav den är så mycket moderanae,snabbare,gör mer färdiga bilder direkt ur kameran.
Däremot ff är aldrig fel så har du råd så gå på 5D för den räcker till det mesta.
Jag tror att överlag så kommer en modern kamera ge bättre bilder än den gamla 1ds överlag om man ser till snabbheten brus etc däremot är serine 1ds byggd som stridsvagnar tål det mesta men i längden så är vikten jobbig att bära på speciellt om du använder tex 70-200 2.8 is då blir det tungt.

Tack. Ja det är en del att överväga. Jag har läst båda DP reviewerna och det man inte får glömma känner jag är att alla dessa recensioner är daterade. Något som kan ha varit helt fantastiskt för 5 år sedan är inte nödvändigtvis helt fantastiskt i dagsläget.

Vikten är ju som du säger en faktor att ta hänsyn till. Min 10D är ju en massiv klump bara den och att då nästan dubbla vikten kommer nog kännas avigt.

Sen är det balansen mellan Firewire och USB 2. 40D lär ju onekligen föra över filerna till datorn betydligt snabbare?

Fler idéer och tankar om detta vore fint!
/Samuel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar