Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1Dmk2 vs 1Dmk3 + New York om 1 vecka.

Produkter
(logga in för att koppla)

BeachMagnus

Aktiv medlem
Ja då var man bombsäker på att äntligen få köpa 1Dmk2 i new york om en vecka(3 mars). Så sätter man sig ner innan helgen och läser om nya modellen som säger sig komma i april till staterna.

Tidigare har jag resonerat att det inte vart lön mödan att vänta mellan uppdateringar då de oftast inte skiljer sig så mycket. Se bara 20d och 30d.

Men på mk3 så skiljer det en hel del till föregångaren som skulle kanske motivera mig att vänta. Så jag ringde min leverantör och bad honom sätta upp mig på väntelistan och jag ligger nu som nummer två och han tror att jag får i första leveransen.

Då kommer lite frågor till er som är lite mer insatta. Ska även säga att jag sitter på en 20d just nu med 24-70, 17-40, 50 och 70-200. Jag tar ca 1800 bilder i veckan på olika uppdrag.

Du med en mk2, skulle du kunna byta upp dig till mk3 för funktionerna?

På B&H kostar en 1Dmk2 nu 26.000:- det är ca 14.000 billigare än en möjlig 1Dmk3 i Sverige. Är 14.000 värt väntan?
 
BeachMagnus skrev:
Ja då var man bombsäker på att äntligen få köpa 1Dmk2 i new york om en vecka(3 mars). Så sätter man sig ner innan helgen och läser om nya modellen som säger sig komma i april till staterna.

Tidigare har jag resonerat att det inte vart lön mödan att vänta mellan uppdateringar då de oftast inte skiljer sig så mycket. Se bara 20d och 30d.

Men på mk3 så skiljer det en hel del till föregångaren som skulle kanske motivera mig att vänta. Så jag ringde min leverantör och bad honom sätta upp mig på väntelistan och jag ligger nu som nummer två och han tror att jag får i första leveransen.

Då kommer lite frågor till er som är lite mer insatta. Ska även säga att jag sitter på en 20d just nu med 24-70, 17-40, 50 och 70-200. Jag tar ca 1800 bilder i veckan på olika uppdrag.

Du med en mk2, skulle du kunna byta upp dig till mk3 för funktionerna?

På B&H kostar en 1Dmk2 nu 26.000:- det är ca 14.000 billigare än en möjlig 1Dmk3 i Sverige. Är 14.000 värt väntan?


Tar du 1800 bilder i veckan på betalda uppdrag så hade jag valt 1d mk3.

Hobbyfotografering så hade jag nöjt mig med 20d.
 
Re: Re: 1Dmk2 vs 1Dmk3 + New York om 1 vecka.

geronimo13 skrev:
Tar du 1800 bilder i veckan på betalda uppdrag så hade jag valt 1d mk3.

Hobbyfotografering så hade jag nöjt mig med 20d.

Sen om du har betalda uppdrag borde du väl ha f-skatt och då få 1dmk3 lite billigare.
 
BeachMagnus skrev:
Du med en mk2, skulle du kunna byta upp dig till mk3 för funktionerna?

På B&H kostar en 1Dmk2 nu 26.000:- det är ca 14.000 billigare än en möjlig 1Dmk3 i Sverige. Är 14.000 värt väntan?

Ja, jag med en 1D MkII skulle kunna byta upp mig pga sökaren (större och ljusare) och lita andra funktioner, som t.ex. infällbara cropramar. Men det tänker jag inte göra.. Har räknat lite och att lägga 15-20 kkr mellan gör man inte sådär rakt av, bara för att få lite "bättre" kamera.

Men om jag däremot hade varit i position att köpa en så hade jag lätt väntat ut 1D MkIII.
 
Kostar verkligen 1D mark II N 14 000 mindre om du lägger på tull och moms?

Det är sällan lika lönsamt att importera från utlandet som företagare eftersom man får dra av momsen respektive lägga på och sen dra av på importerat.

Jag skulle haft is i magen och väntat på 1D mark III. Den verkar värd att vänta på.
 
Billigare blir det inte med F skatt, jag måste fortfarande tjäna pengarna att kvitta momsen med. Sen är det tre års uppdelning på en sådan produkt med det användningsområdet.

Ska se om jag kan hitta spekulationer på när den kan komma till Sverige, är det över tre månader känns det som om jag skall ta tillfället i akt och inhandla mk2.
 
Mark III kommer till Sverige i maj enligt de canongubbar jag talat med. Men Cyberphoto säger visst april.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.