Den kanske enda riktiga missen DxO har gjort (rent tekniskt sett) är att de räknar linjärt med skalningen för brusminskning (screen/print)...
Siffrorna de baserar graferna på är tagna direkt från sensor, utan Bayerinterpolering. Man brukar ta en eller båda av de gröna kanalerna för att få ett så högt senselantal som möjligt att mäta över.
Ska man sen titta på en "riktig" bild måste den ju gå genom en raw-konverter, och efter att detta har hänt så är inte brussignalen linjär längre...
Mätt på sensorn så har bruset samma styrka ända upp till Nyqvist (i enklare språk - det är samma brus (skillnad) mellan två pixlar var dom än befiner sig i bilden. Dom kan vara tio pixlar ifrån varandra, eller precis bredvid varandra, eller hundra pixlar ifrån varandra - den statiska avvikelsen är densamma var man än mäter).
I en konverterad bild så är det inte så längre, bruset innehåller inte så mycket kraft mellan två pixlar som ligger precis bredvid varandra som mellan två pixlar som ligger längre från varandra. Bruset är mer "grovkornigt".
Med resultatet av de flesta raw-konverterare så kan man förminska en bild ner till 50% (21MP till 10.5MP, eller linjärt räknat som man skriver in det i photoshop - 71%) innan brusmängden avtar mätbart.
BrusMÄNGDEN mätt som standardavvikelse minskar inte, men "mönstret" i bruset, finheten ändras till en högre frekvens - vilket vi ofta uppfattar som "trevligare, mindre störande brus" än grovt brus. Men styrkan på bruset är som sagt samma!
Det är alltid problem med att översätta mätsiffror till hur man upplever något, och i detta fallet så finns det dessutom "missen" ovan att räkna in... Många proffs tycker fortfarande att 1DIII (utan "s") slår "s" varianten på fingrarna vad det gäller bildkvalitet... Ofta "traditionella" tidningsfotografer som jag har upplevt det av dom jag pratat med. Kanske för att dom ofta tittar på sina provutskrifter i A3 (tidningsutviksstorlek) med bra tryckkvalitet. Här har "s" varianten nästan en nackdel, i rippen (till A3) skalar man inte ner så mycket att brusreduceringen som orsakas av skalningsfunktionen börjat verka än. 1DsIII kommer alltså på denna utskriftsstorlek ha ett mer finkorningt, men starkare brus. Hur man upplever detta är personligt, och kan inte kvanitifieras (mätas) på något vettigt sätt... Olika människor upplever detta på olika sätt. Lite av denna orsak kommer hög MP vs lägre MP fortsätta diskuteras i många år till...
Det var det här med långa inlägg... *suck*... jag skulle sluta med det sa jag ju.