ANNONS
Annons

1D MK2 Filnumreringen?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Zilch

Guest
Idag stötte jag på ett problem jag aldrig haft innan och undrar nu vad gör jag fel eller är det kameran som spökar ??

Jag kör löpande numrering i kameran och på alla mina gamla canon kameror har jag alltid kört formatering av minneskorten innan start.

Dels för det är snabbaste sättet men dels för att inte riskera att det finns nå bilder kvar som tar plats.

På 1D mk2 så fick jag protest vid 9999 och den skapa en ny mapp som heter 101 men när jag sedan bytte kort hoppa den tillbaka och gav mig en ny 9900 till 9999 och sen åter igen en ny map på 101.

Så nu testa jag hemma och precis varje gång du formaterar så börjar den på mapp 100 men behåller numeringen sen tidigare. Detta blir ju grymt jobbigt då det skapar problem i datorn om man inte delar upp bilderna från varje kort. Som sagt den verkar hoppa lite runt mellan korten.

Nån som har en ide om hur man löser det eller skall man helt enkelt låta kameran köra auto återställning och sen tanka in dem i mappar och manuellt döpa om dem ??

Mvh
Zilch

Canon vill att varje nollning ska vara en medveten handling av fotografen. Det är ju ändå bara ett knapptryck att skapa den nya mappen.

Det som jag tycker är jobbigt är att även mappnumreringen nollas vid formatering i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar