Annons

1D mk iV, "Automatsikt val av fokuspunkt"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Misstänker att detta är en idiotfråga men efter manualstudier & sökningar på nätet (samt forum på fotosidan) prövar jag här.

Som rubriken antyder så lyckas jag inte ställa in automatiskt val av fokuspunkt, kameran använder bara den centrala punkten. Att manuellt flytta den till någon annan är inget problem men att få ett automatiskt val av någon av de 45 punkterna ror jag inte iland med.
Tycker att det borde vara funktionsmeny "Fn III 12 Automatiskt AF-punktval" men det funkar inte.
Är detta val i sin tur beroende på något annat menyval? (Har köpt huset begagnat så man kanske borde börja med en "factory reset"?)
Mycket tacksam för hjälp!!
 
Jag har ingen 1D men det är nog inte i funktionsmenyn du väljer. Du gör det med någon av knapparna ovanför tummen.

Kolla i manualen, "AF-point selection" eller något liknade.

Om du inte har manualen så går den att ladda ner från Canon.
 
AFJ, Tack för svar, jo det var i den kontrollen jag började men jag kunde aldrig aktivera mer en AF-punkt. Det enda som hände var att den aktiva punkten flyttade på sig. Håller också spontant med att detta egentligen inte borde ligga i en funktionsmeny, används ju ganska ofta när man måste växla till rörligt motiv som inte är helt lätt att pricka med en enda punkt.

Sladdfantomen: Tack, det löste problemet. Det visade sig att "Custom fn III 8" var satt till att endast kunna utnyttja en punkt! Hade ingen aning om de filmerna du länkade till, guldgruva eftersom de visar hur man gör i praktiken.

Sen är det ju (tycker jag) lite dumt att detta inte kan göras så att det funkar på samma sätt mellan de olika modellerna. Har 70D, 6D och 1D mk iv och det är olika metod på alla. Hade tidigare 7D och det var ett fjärde sätt.

Igen, tack bägge två, fotosidan är verkligen en guldgruva när man har frågor!!
 
Du får trösta dig med att på 7D, 5D Mark III och 1DX hanterar detta på samma sätt. 70D är snarlik, men inte riktigt identisk. Den har bara tre möjliga lägen, så man har valt ett lite annorlunda sätt att välja punkter på.
 
Du får trösta dig med att på 7D, 5D Mark III och 1DX hanterar detta på samma sätt. 70D är snarlik, men inte riktigt identisk. Den har bara tre möjliga lägen, så man har valt ett lite annorlunda sätt att välja punkter på.

Ja, när 1DX finns på beg.marknaden till överkomligt pris så kan jag då glädja mig åt att känna igen mig från 7D, låter bra :)
 
Det visade sig att "Custom fn III 8" var satt till att endast kunna utnyttja en punkt!

Bra att det löste sig!

Om jag hade köpt en så pass avancerad kamera begagnad hade jag nog inlett med att göra en "fabriksåterställning" av alla inställningar så man kan börja konfigurera den efter egna preferenser.
 
Bra att det löste sig!

Om jag hade köpt en så pass avancerad kamera begagnad hade jag nog inlett med att göra en "fabriksåterställning" av alla inställningar så man kan börja konfigurera den efter egna preferenser.

Klok synpunkt, nästa gång kommer jag göra det som första åtgärd. Menysystemet, och framför allt "custom-funktionerna" är ju en djungel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.