Annons

1D Mk III -> 6D : upp- eller nergradering!?

Produkter
(logga in för att koppla)

thodan

Aktiv medlem
Jag har kört en 1D Mk III sedan den kom ut och funderar nu på nästa steg. Jag vill gärna komma ner lite i storlek och kan släppa det fasta vertikalgreppet men är inte beredd att tappa något alls avseende black-out tid och fokushastighet eller handhavande. Antal fokuspunkter kan jag nog hantera om de är något färre. Jag använder dagens två kortplatser hela tiden, skickar över mindre jpeg med wifi på SD-kortet och sparar RAW på CF-kortet.

Valet står mellan 6D - eller avvakta. 1.6x är inte intressant då jag kör hela f/2.8 serien med zoomar och är för konservativ för att tänka om :)

Kan 6D spara RAW på sitt enda kort samt samtidigt skicka jpeg-bilder över inbyggda wifi?
Hur upplevs hantering/hastighet jämfört med 1D Mk III?
Går det att låsa A/T/P/M-ratten? Jag gillar 1:ans tvåhandsgrepp...
 
Låter som en begagnad 5D Mark III skulle tillfredsställa dig helt. 6D har utmärkt bildkvalitet, aningen bättre än 5D Mark III, men det är bara autofokusens mittpunkt som är riktigt bra. 5D Mark III har betydligt bättre autofokus, dubbla minneskort och mer byggd som en proffskamera.
 
OK, tack Magnus. Hur upplever du autofokussystemets respons på femman jämfört med din 1DX (eller egentligen jämfört med Mk III, men den kanske du inte minns längre...)? Ser att du fotat en del parallellt med dessa två. Antal b/s tycker jag egentligen inte är så viktigt, brukar ändå bara få keepers på den jag time:ar avtrycket på själv :)
 
Jag har kört en 1D Mk III sedan den kom ut och funderar nu på nästa steg. Jag vill gärna komma ner lite i storlek och kan släppa det fasta vertikalgreppet men är inte beredd att tappa något alls avseende black-out tid och fokushastighet eller handhavande. Antal fokuspunkter kan jag nog hantera om de är något färre. Jag använder dagens två kortplatser hela tiden, skickar över mindre jpeg med wifi på SD-kortet och sparar RAW på CF-kortet.

Valet står mellan 6D - eller avvakta. 1.6x är inte intressant då jag kör hela f/2.8 serien med zoomar och är för konservativ för att tänka om :)

Kan 6D spara RAW på sitt enda kort samt samtidigt skicka jpeg-bilder över inbyggda wifi?
Hur upplevs hantering/hastighet jämfört med 1D Mk III?
Går det att låsa A/T/P/M-ratten? Jag gillar 1:ans tvåhandsgrepp...




Jag brukade äga en 6D, och bilderna blir fantastiska, och kameran är enkelt att hålla i och navigera genom menyer. Den väger mindre än min D800E också. 6D har inbyggd wifi ja, så det där borde inte vara ett problem, men bäst att du kollar noga.

Lycka till.
 
OK, tack Magnus. Hur upplever du autofokussystemets respons på femman jämfört med din 1DX (eller egentligen jämfört med Mk III, men den kanske du inte minns längre...)? Ser att du fotat en del parallellt med dessa två. Antal b/s tycker jag egentligen inte är så viktigt, brukar ändå bara få keepers på den jag time:ar avtrycket på själv :)


5D Mark III och 1D X har nästan identiskt autofokus. 1D X har mer processorkraft för att klara av högre bildfrekvens och får information från den färgkänsliga ljusmätaren för att kunna automatiskt byta af-punkt med större precision. Förutom det senare så märks ingen skillnad mellan 1D X och 5D Mark III.

Den största behållningen med autofokusen i 1DX och 5D3 är precisionen. Det är väldigt stor skillnad mot 1D Mark IV och 5D Mark II som jag använde tidigare. Ofta känns det som att objektiven blivit skarpare, men det är precision som ökat. Det gäller både för Ai servo och One shot. Även snabbheten har ökat, särskilt i svagare ljus.

6D har en bra af med mittpunkten. Autofokusen är inte lika snabb som 5D3, men precisionen i mittpunkten är bra och känsligheten är 2 EV bättre. Sidopunktena är inte lika bra och jag undviker dem.
 
Jag har kört en 1D Mk III sedan den kom ut och funderar nu på nästa steg. Jag vill gärna komma ner lite i storlek och kan släppa det fasta vertikalgreppet men är inte beredd att tappa något alls avseende black-out tid och fokushastighet eller handhavande. Antal fokuspunkter kan jag nog hantera om de är något färre. Jag använder dagens två kortplatser hela tiden, skickar över mindre jpeg med wifi på SD-kortet och sparar RAW på CF-kortet.

Valet står mellan 6D - eller avvakta.

Var lite osäker på hur klar du var över det, men även om 6D är en riktigt bra kamera, så förutom begränsningar som AF som du själv nämner, så saknar den dessvärre dubbla kortplatser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.