Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1D mark2 n

Produkter
(logga in för att koppla)

jridell

Aktiv medlem
jag har en canon mark2 n som aldrig har levererat skarpa bilder jag lämnade in den på intervision i malmö för fokusjustering den blev lite bättre men inte bra. teknikern säger att man måste lämna in alla objektiv för kallibrerin för att mark2 har ett annat fokus system än tex min 550d där bilderna blir knivskarpa vill dem bara ha in pengar o driver me mig eller stämmer detta han påstår att mitt hus är perfekt hmm. någon som har en aning om detta
mvh johan

Det svar jag fick från Canon en gång i tiden var att EOS 1D inte levererar helt skarpa bilder, för att man ska kunna jobba med bilderna.

Sen är ju då frågan.. Hur oskarpa blir dina bilder? Går det att utan problem skärpa till dem?

jodå

det går att skärpa upp dem absolut. jag jämförde med min 20d som jag hade innan och den levererade 30 procent bättre bilder

Det låter å ena sidan som om de helt enkelt vill kolla om kameran i kombination med optiken har front eller backfokus. Detta har dock inget med AF systemet i sig att göra utan kan förekomma med alla fasdetekterande fokussystem. Men det skadar inte att göra en sådan koll.

Sedan är xx0D kamerorna och 1D serien designade för olika kundgrupper. Xx0D är avsedda att leverera skärpta och färgmättade bilder direkt ur kameran för omedelbar utskrift. 1D serien (även om senaste inkarnationerna riktar sig mer åt JPEG) är avsedd att lämna utrymme åt mer redigering i datorn även i JPEG filer varför de förefaller mindre skarpa och med mättade färger. Sedan är skärpningsalgoritmerna i Canons senaste kameror mer sofistikerade än de i 1D,1DII, 1DIIn och till viss del 1DIII. Försök ta bilder i RAW och skärp upp varsamt radie 1 och skärpning 50 och se hur de blir.

Kon stigt

jag har en canon mark2 n som aldrig har levererat skarpa bilder jag lämnade in den på intervision i malmö för fokusjustering den blev lite bättre men inte bra. teknikern säger att man måste lämna in alla objektiv för kallibrerin för att mark2 har ett annat fokus system än tex min 550d där bilderna blir knivskarpa vill dem bara ha in pengar o driver me mig eller stämmer detta han påstår att mitt hus är perfekt hmm. någon som har en aning om detta
mvh johan

Det kan stämma. Min mkIIN levererar knivskarpa bilder direkt ur kameran. Jag får ofta sätta ner skärpan i rawhanteraren på väldigt låga nivåer för att det annars blir för skarpt - framförallt linjekonturer och dylikt. Jämfört med mina 20D, 40D så är skärpan ur 1DMKIIN bättre med minimum skärpning (ca 3 på DPP´s niogradiga skala) än vad jag kan få ur de två andra kamerorna hur jag än efterskärper. Det är klassskillnad helt enkelt. Givetvis kan man skärpa bilderna så att de nästan går sönder men det är inte sådana bilder man vill ha.

jdå

tack för ditt svar tony det är ju det jag tänkt hela tiden att kameran ska leverera den kosta ju en del när den va ny den ska ju inte va sämre än en 20 d jag får lämna in den igen det blir bara så jävla dyrt hela tiden tack för alla svar mvh johan

ANNONS