Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1D Mark 2(N) och 1D Mark 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har ibland tänkt, på hur tänkte Canon egentligen när dom lanserade 1d mark 3.
Det är mycket nytänk i kameran, men den extrema stridsvagnskonstruktionen är nog inte exakt densamma!?
Och autofocusen, man har skurit ned på af-punkterna. Skulle man välja mellan mark 2.eller 3, så skulle jag inte tveka på en.mark 2 N.
Det är.kul att 1dx är ett.tekniskt underverk!

Aprilskämt eller....
Dom har exakt lika många focuserings punkter 45, men Mark III har 19 korsade, vilket Mark II n inte har.
(förövrigt så lanserades 1D Mark III i maj 2007, inte i april 2013)

1D Mark II/1D Mark IIn har sju korsformade AF-punkter, men bara under förutsättning att man har minst f/2,8 på objektivet. Med f/4 är det bara mittpunkten som är korsformad. Med f/5,6 ingen alls.
För 1D Mark III gäller att 19 punkter är korsformade vid f/2,8. Annars är punkterna likadant fördelade. Däremot är det så att man kan inte manuellt välja mer än någon av dessa 19 punkter i en 1D Mark III. De övriga punkterna är assisterande.

Som jämförelse har en 7D 19 punkter, som samtliga är korsformade redan vid f/5,6. Men sen har den inte fler heller.

En 1D Mark III uplever jag som lika gedigen i konstruktionen som någon tidigare modell. Däremot är det åtskilligt annat som är uppdaterat, jämfört med tidigare 1D. Bakre displayen är fortfarande lite tråkig på 1D Mark III. Den är av samma typ som hos 40D. Bättring kom med 1D Mark IV.

1D Mark II/1D Mark IIn har sju korsformade AF-punkter, men bara under förutsättning att man har minst f/2,8 på objektivet. Med f/4 är det bara mittpunkten som är korsformad. Med f/5,6 ingen alls.
För 1D Mark III gäller att 19 punkter är korsformade vid f/2,8. Annars är punkterna likadant fördelade. Däremot är det så att man kan inte manuellt välja mer än någon av dessa 19 punkter i en 1D Mark III. De övriga punkterna är assisterande.

Som jämförelse har en 7D 19 punkter, som samtliga är korsformade redan vid f/5,6. Men sen har den inte fler heller.

En 1D Mark III uplever jag som lika gedigen i konstruktionen som någon tidigare modell. Däremot är det åtskilligt annat som är uppdaterat, jämfört med tidigare 1D. Bakre displayen är fortfarande lite tråkig på 1D Mark III. Den är av samma typ som hos 40D. Bättring kom med 1D Mark IV.

Aha.. då fattar jag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar