Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1D M2 på Elmia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Hade inte möjlighet att besöka Elmia själv i år.
Bara lite nyfiken på om någon fick möjlighet att testa av nya 1D M2.

Vi är väl några stycken som väntar otåligt.

Jerry

Jodå, den fanns att klämma på och även "köra" den.
Säger bara en sak: VILL HA!!!
Det enda som talar till dess nackdel för min del är tyngden (van vid 10D).
Hade tyvärr inte möjlighet att klämma så mycket som jag ville, det var trångt vid canonmontern.
En trevlig finness jag märkte var histogram för varje enskild färg. Den var ruggigt snabb.
Tyckte spegeln smäckte ganska högt vilket kan vara en nackdel.

mvh
Patrik

Jag lämde på kameran i nästan en timme på Canons proffs-visning i februari.

kamerahuset är som de gamla 1D-modellerna. Men displayen är betydligt bättre med dubbelt så många pixlar och rejäl zoom-funktion.

Jag testade framförallt blixtautomatiken och den var omöjligt att lura den ordentligt. Även vis väldigt mörka eller ljusa motiv blev det super.

Största problemet med kameran är leveranstid och att den suger minneskort. En så snabb och högupplöst kamera kräver stora och snabba = dyra kort.

Det finns nog ingen mer komplett och allround digitalkamera idag. En Eos 3D med samma sensor skulle möjligen vara bra att ha då vikten är känslig.

Just vikten är en stor fråga. Canons Svenska har framfört starka önskemål till Japan att ta fram en lättare professionell kamera. En Eos 3D skulle kunna vara en sådan kamera.

I Pressens Tidnings test får kameran kritik för att den använder onödigt tunga och omoderna batterier. Nästa generation (Eos 3, 1V, 1D, 1Ds och 1D II är alla i samma generation) får antagligen effektivare och lättare strömförsörjning.

Jag beställde min mark II den 26 januari. Förhoppningsvis får jag den under maj månad.

Läs mer i de trådar som redan finns om mark II.

Kan inte sluta småle lite åt frågan: Do you have that new 3D-camera from Canon?

Lite som ett aprilskämt, måtte de döpa den till nåt annat.

Jerry Gladh skrev:
Bara lite nyfiken på om någon fick möjlighet att testa av nya 1D M2.
Ja, jag fick tillfälle att klämma lite. Den är, som väntat, lika trevlig som 1Ds, vad ergonomin anbelangar. Utifrån mitt perspektiv är den inte alls för tung. Tyngden bidrar till känslan och 1D-modellerna är mycket väl balanserade. Jag skulle snarare säga att tyngden är en fördel. Magnus F skriver det mest väsentliga i övrigt här ovan.

Dock kunde jag konstatera, vilket jag skriver om på DP (länken nedan) att långsamma MD-kort faktiskt fungerar tillfredsställande tack vare den stora buffern.

Och, om nu någon tvivlar, skärpan och bildkvaliteten är förstås utmärkt.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=8433313

/G

Canon kommer att få första leveransen i denna veckan, enligt Per på Canon. Men de första exen ska gå till OS och VM, samt de 40 st som står i kö till en 1D (gamla modellen).

Re: Re: 1D M2 på Elmia?

gerhardp skrev:
Utifrån mitt perspektiv är den inte alls för tung. Tyngden bidrar till känslan och 1D-modellerna är mycket väl balanserade. Jag skulle snarare säga att tyngden är en fördel

För mig är inte kameran heller för tung. Lättare att hålla stilla. Jag kör med Eos 1V HS idag som är större och tyngre... På fjällsemestern får jag väl ta med 300D eller ett 1V utan motor.

Men många kvinnor (en en del män) har valt 10D istället för 1D då de får ont i handleden.

Jag aktar mig dock för att ha en Eos 1V HS eller ID med 24-70 eller 70-200/2,8 och blixt kring nacken. Jag brukar alltid bära mina kameror på axlarna i lagom långa remmar så att jag lätt når kameran utan att behöva ta av remmen från axeln.

Det är bara vid extrem action jag har kameran kring nacken, men då håller man ju i kameran.

Så här svarar Canon om leverans:

Hej Magnus

Vi börjar leverera kameror i nästa vecka, tyvärr inte i sådana mängder att
det kommer att räcka till alla som beställt. Kan inte säga när du får din
kamera, beror på var du står i deras lista.

Hälsningar / Best Regards

Per Karlsson
Yrkesfoto
Canon Svenska AB
Gustav III:s Boulevard 26
169 88 Solna
Tel. + 46 8 744 85 32
Mob. +46 70 544 89 32
[email protected]

Hoppas att Kameradoktorn inte har andra prioriteringar när de gör sin lista än beställningsdatum....

Nu har jag i alla fall beställt 512MB+512MB+1GB Ultra II CF-kort och 256 MB Ultra II SD-kort. Får väl köpa en iBook också...

Japp. Jag har fått exakt samma svar som Magnus och Jesper. Både från YFO, Scandinavian Photo och Canon.

/G

Senast ändrad:
Tydligen ska det rulla in många kameror under maj och juni. Per Karlsson skriver:

Vi kommer att få knappt hälften av de kameror vi har på rest innan
halvårsskiftet och försöker fördela de så rättvist som möjligt.

Hälsningar / Best Regards

Per Karlsson

Jag ringde och kollade med Kameradoktorn. Jag står som nummer 8. (Fattar dock inte hur sju har hunnit före).
Mannen på kameradoktorn sa att många har ställt sig i kö på flera ställen för att se vem som ringer först. Så alla rest- och kö-siffror ska tas med en nypa salt.

Imorgon lär många ute i världen få sina kameror. Ska bli kul att få läsa alla rapporter och se bilder.

Ja, det är med sorg i hjärtat jag konstaterar att jag, trots att jag beställde direkt efter pressreleasen, så kommer jag förmodligen inte få min kamera i den första batchen. Jag står precis efter 1D-grabbarna :(

Som det ser ut får nog du och jag vänta ett litet tag till Magnus. Ändå tycker jag att vi är mest förtjänta av att få stå först...

/G (klappar medkännande Magnus på axeln och skakar, nästan omärkligt, på huvudet)

Tack......

Tack för svaren....

Fick också samma svar från CPS, så det lär väl inte dröja så länge.
Tror jag står 8 eller 9 hos Scandinavian Photo.

Märkligt vad lite tålamod man har när det gäller denna typen av produkter, trots mogen ålder..lol.

Men den som väntar på nåt gott......

Jerry

Ja, välkommen i looser-gänget Jerry...

Vad skall vi kalla oss? Jerry och de tre vännerna? Fattas bara en då... Jesper..?

:)

/G

Leveranserna har startat. Åtminstone i Storbritannien och Australien. Undrar när första svensken får sin. Imorgon? Ralph.. din rackare?

/G

Haha, det vore inte fel! :)

I så fall lovar jag att inte skriva nåt här, man vill ju inte bli ett hatobjekt! Jag vet att jag ligger bra till i kön, men jag kan ju bli utan i första svängen i alla fall.

Ralph L skrev:

I så fall lovar jag att inte skriva nåt här, man vill ju inte bli ett hatobjekt! Jag vet att jag ligger bra till i kön, men jag kan ju bli utan i första svängen i alla fall.

var har du beställt din kamera?

/M

ANNONS