Annons

1D, DÖD som bara den..

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej !

Ja, så var det ett faktum. Min EOS 1D är död. Efter många både korta och långa exponeringar så har den nu kastat in bönpåsen för gott, tror jag.

Allt ser normalt ut när jag slår på kameran på brytaren.
Så när jag trycker ned avtryckaren halvvägs så börjar "Err" att blinka.
Trycker jag på "menu"-knappen så händer det heller ingenting.

Jaja, vad betyder nu detta ?

Det är här NI kommer in i bilden. Jag vet ju ingenting och vill egentligen inte heller veta mer om denna teknik..

Men vad tror ni är felet ?

Oj så tråkigt. Mitt i min efterlängtade fågelvår här uppe på Svalbard. Kunde inte komma värre. Tvingar fram ett nyköp, men för vilka pengar. Huvva för teknikberoende ännu en gång.
Ni av er som vet vad jag känner for teknik förstår ju vad jag menar efter detta..

MVH Niclas,

Jag tror inte det behöver vara något jättefel. skulle kunna vara ett enklare fel som inte är jättedyrt att fixa. Det är dock rätt svårt att säga exakt vad som spökar, men naturligtvis handlar det troligen om elektroniken i kameran. Du kan ju dock trösta dig med att det under en tid framöver kommer finnas en hel drös med begagnade 1D Mark II/Mark IIN. Finns läge för bra klipp, då det är en o annan Mark III spekulant som kommer behöva snabba kontanter. Lycka till, hoppas det fixar sig för dig.
Mvh. Paul

Tack Paul !

Jo det kan ju vara ett litet fjantfel bakom kulisserna, men det kostar väl troligen pengar att få reda på om det är ett litet fel.

Jo det finns mycket på beggmarknaden av bra kameror, redan idag.

Vi får se. Köper jag inget fort så kommer det att ta lång tid. Det är ju nu jag behöver kamera. Detta kom väldans olägligt.

Hela min vistelse här på Svalbard baseras på de bilder jag planerat att jobba ihop nu under vårveckorna.

Jaja, skall inte klaga mer nu, lovar.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Rent slutarfel. Kan det vara det ?
Tror inte det. Då borde kamerans menyer fortfarande kunna manövreras. Nej det är någon form av syntax error, kretskortsfel. Du lämnar väl in kameran på kostnadsförslag och sen dras kostnaden för undersökningen av ifall du väljer att reparera kameran. Tyvärr handlar det rent tidsmässigt oftast om allt ifrån två veckor (i absolut bästa fall) upp till ca sex veckor. För den med riktig otur så kan speciella reservdelar behöva beställas från Japan och då kan det ta riktigt lång tid. Hade själv sån otur med en F100 för länge sedan. Tror det tog ca tio veckor innan kameran kom tillbaka. Om du har bra kontakt med någon butik kanske de kan hjälpa dig med en lånekamera under tiden, jag fick en efter ca 6 veckors väntan. Men hade iofs inte efterfrågat någon tidigare.

Såg en annons idag, på Fotosidan på en Mark IIN med tre batterier, sparsamt använd. tror han skulle ha 25000 för den.

Har kollat med de jag har.. har också laddat det ena och testat igen.
Nu har jag lagt den ifrån mig. Pensionerad, stackarn!
Men han har gjort det bra.. ojoj vilka strapatser vi har vart på.. hehe !!

MVH Niclas,

Ja.
Tydligen så var min lokala butik minst sagt trög vad gäller leverans och aningens ovillig att hjälpa till.
Tror de är vana med att folk faktiskt köper på nätet.. så har det blivit.

30D får duga så länge. Jag har inga ekonomiska resurser till dyrare saker just nu. Så jag får klara mig med tråkigt liten sökare och mindre rapphet..

Min 1D kommer att slumpas bort.. ;)

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar