Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

19-35 tokina eller cosina?

Produkter
(logga in för att koppla)

reisborg

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en vidvinkelzoom och står och velar mellan cosina 19-35 och tokina 19-35. Byggmässigt verkar tokinan överlägsen (t.ex. fast frontlins), och det lutar väl åt den.

Jag undrar dock om någon känner till hur de står sig mot varandra i optisk kvalitet.

Så vitt jag kunnat bedöma av recensionerna här på fotosidan verkar det vara något av dött lopp, men om någon med erfarnhet kan dela med sig vore jag tacksam.

MvH

Jag klämde&kände på Cosina-objektivet, och det var ganska eländigt i jämförelse med Tokina. Även om de är jämnbördiga vad gäller bildkvalitet (vilket jag faktiskt inte sett några jämförelser av) så vinner ju Tokina i allt annat, och prisskillnaden är väldigt liten.

Rent tekniskt så roterar faktiskt frontlinsen på Tokina 19-35. Däremot sitter filtergängan fast utanför, vilket är det väsentliga. Den rör sig inte heller någonstans, vare sig vid fokusering eller zoomning.

Alltid lär man sig något nytt. Har bestämt mig för tokinan. Tycker om byggkvaliteten på deras objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar