Annons

18% grått är fel??

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag har alltid läst (och trott på) att kamerans ljusmätare är kalbrerad för 18% grått. Har läst MÅNGA trådar där många personer har skrivit om ljusmätarens beskaffenhet att "anta" att det den mäter mot är 18% grått. Nu läste jag nyligen i en tråd att det inte alls är 18% grått som gäller, utan 12% grått...stämmer detta?

Är detta nåt nytt påfund, eller har det "alltid" varit såhär? Är det här med 18% grått en felaktighet som har rotat sig, precis som att "längre brännvidd = kortare skärpedjup"?

Walle skrev:
Är detta nåt nytt påfund, eller har det "alltid" varit såhär?
Diskussionen är säkert lika gammal som gråkortet ;-)

Ett Kodak-gråkort reflekterar 18% av ljuset som faller in på det.

Vissa ljusmätar- och kameratillverkare kalibrerar sina system för 18%, andra för något annat.

Pentax uppger att de använder 18%. Nikon vet jag inte, men skillnaden mellan de fyra Nikonhus jag haft (som har mätt exakt likadant!) och min Pentaxspot är större än den skulle bli genom en så liten skillnad i kalibreringsmål. Det spelar ingen roll är min bestämda åsikt, gråkortets användbarhet för exponeringsbestämning är ändå rätt begränsad. Det är viktigare att lära känna ändpunkterna i omfånget än att spika en mellanton.

Kan det vara en hopblandning av begrepp?

I National Geographics "Foto Guiden" står det så här:

"Forskning har visat att ett normalt motiv egentligen återkastar 13 procent (och inte 18 procent) av det ljus som faller på det. För att få kontinuitet består emellertid ett gråkort fortfarande av 18 procent grått /.../ Om du använder ett gråkort som alternativ vid ljusmätning måste du, som Kodak rekommenderar, öka bländaren med ett halvt steg för de flesta motiv."

/Joakim

Om jag inte missminner mig så varierar reflektansen för medelgrått med latituden.

12% eller 18% spelar ingen större roll i min bok. Siffrorna hjälper mig men i slutändan är det jag som bestämmer. Flera av mina kameror klarar ändå inte av halva steg :)

ANNONS