ANNONS
Annons

18-70 el. 18-135

Produkter
(logga in för att koppla)

paladin79

Aktiv medlem
Hej!

Befinner mig i utlandet for tillfallet och har inte riktigt tid att kolla igenom forumet.

Ok, jag funderar pa att kopa ett D80-kit och har att valja pa att kopa det med nikons 18-70 eller 18-135-lins. Prismassigt skiljer det inte sa mycket. Fragan ar vilkne utav dessa linser som ar bast? 18-70 har jag hort ar bra rent optiskt men hur ar det med 18-135? Nagon som kan jamfora?

Med vanliga halsningar,

Mikael

18-70 är bäst optiskt, inte så konstigt med tanke på nästan hälften så stort omfång.

Tycker du ska skaffa den eftersom många telezoomar sedan börjar vid 70mm.

dålig koll på hur stor skillnaden är, men 18-135 tycker ja iaf e kalasskarp framförallt i mitten, blir sämre mot hörnen, men inte så jag reagerat något allvarligt över de.
Dom extra millimetrarna e väldigt goa i mitt tycke.

Vet inte om det är någon större skillnad rent optiskt men:

Välj 18-55 om lågt pris har högst prioritet

Välj 18-70 om ljusstyrka, byggkvalité har högsta prioritet

Välj 18-135 om zoomomfång/brännvidd har högst prioritet. Tänk dock på att största bländare inte är linjär genom zoomomfånget utan når f5,6 redan vid 70mm brännvidd

Jag valde 18-70 när det var aktuellt och tycker det funkar riktigt bra i de flesta situationer. Det jag saknar mest är bättre ljusstyrka /kortare skärpedjup.
Vilken du än väljer tror jag att du kommer vilja komplettera med något ljusstarkare så småningom, en fast 50 f1,8 kanske, eller varför inte en 85 f1,8

Lycka till med ditt val

18-135 är ett mycket bra objektiv att starta med eftersom det täcker så många brännvidder. Från vidvinkel till kortare tele.
Jag har ett själv och jag har varit väldigt nöjd med det.
Men nu har jag investerat i 17-55 2,8 och nu för tiden är det det som gäller till nästan 100%.

Men dom recensioner jag sett på 18-135 har alla i stort sett varit mycket positiva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar