ANNONS
Annons

18-55-objektiv eller 18-105

Produkter
(logga in för att koppla)

Dert

Medlem
Ska köpa en nikon D5000 men vet inte vilket objektiv jag ska ta, har aldrig haft någon systemkamera innan så har inte en sån stor koll. 18-105 kostar runt 1500kr mer än 18-55. Kommer nog ta mest naturbilder och sånt och så klart på familjen och släkten på högtider och sånt men är de verkligen värt 1500 mer eller ska jag börja med 55 och senare köpa ett 55-200 och hur mycket skulle ett bra sådant kosta?

Ge mig lite tips på objektiv och finns de nåt mer som man kanske behöver köpa senare, är inte gjord av pengar så kan inte lägga ut allt för mycket.

/Dert

Hur kan man få 2 objektiv + kamera för samma pris som 18-105 + kamera?

18-105:an är ett något mer påkostat objektiv som är lite bättre. Sen har det ju större zoomomfång 6ggr mot de andra som har 3 resp 3.6ggr, vilket fördyrar kontruktionen lite, särskilt om man samtidigt ska få den något bättre bildkvaliteten som 18-105 har.

Jag tycker dock inte att du ska hänga upp dig på bildkvaliteten, för även 18-55:an och 55-200:n är bra. Fundera på vad du tror skulle passa dig bäst. 18-105:an är ju ett objektiv som på egen hand klarar lite fler saker än 18-55:an gör, vilket gör att man inte behöver byta objektiv lika ofta. MAn får däremot mer tele med 18-55+55-200, vilket kan komma till pass i vissa situationer. Jag använder personligen inte min telezoom så jättemycket och skulle nog klara 95%av mitt fotande utan den, men andra använder ju nästan uteslutande tele (sportfotografer eller fågelfotografer tex).

Jag har bytt från 18-55 till 18-70 till 18-105 utan att se någon bildkvalitetskillnad. Jag tycker att 18-105 är den perfekta kompromissen (pris/kvalitet/omfång) som gör jobbet väldans ofta. Mitt råd blir att slå till på den.

Per.

PS. Jag tror nog i och för sig att bildkvalitén (och omfånget, förstås) är bättre på 18-55 + 55-200 än på 18-105, men att bekvämligheten kan få råda här. DS

Du skriver att du kommer att ta mest naturbilder. Jag antar att du då inte bara menar landskapsbilder utan t ex även närbilder på blommor och djurbilder.
Av objektiven 18-55, 18-105 och 55-200 får du störst "förstoring" med 18-55 och minst med 18-105. Inget av dom är förstås ett makroobjektiv, men i varje fall 18-55 kommer att räcka till många blommotiv. För djurfotografering behövs nog oftast minst 200 mm. Många vill ha mycket längre än så, men 200 mm kan vara bra att börja med.

Därför rekommenderar jag kombinationen 18-55 + 55-200, om du inte tycket det blir för dyrt.

Olle

Tack för alla svar, kommer nog köpa 18-55 till att börja med och senare när jag vet vad jag vill så kanske ett 55-200. Finns de nåt annat som hjälper att få fina bilder som inte kostar flera tusen?

/Dert

Tack för alla svar, kommer nog köpa 18-55 till att börja med och senare när jag vet vad jag vill så kanske ett 55-200. Finns de nåt annat som hjälper att få fina bilder som inte kostar flera tusen?

En bok i fototeknik (både exponering och motivseende). Den kostar dig några hundra och ger nog mycket mer än det mesta i utrustningsväg.

Per.

/Dert

Håller med Per här. Kunskap är viktigt att satsa mycket på, gör man inte det så får man knappast ut allt ur sin kamera. Tänkte bara komplettera Pers inlägg med att tillägga att det finns mängder av väldigt bra information på nätet om komposition, exponeringsteori osv. Sök t.ex. på photo composition tips så hittar du massor av nyttig information.

Vill du prompt köpa nånting i utrustningsväg till din kamera så skulle jag rekommendera en extern blixt, eller ett ljusstarkt normalobjektiv typ Nikkor AF-S DX 35/1,8 G. Trots att kameran klarar höga iso väldigt bra så är extra ljus/ljusstyrka ibland väldigt bra att ha. Den interna blixten ger normalt inte sådär jättetrevliga bilder så en extern som du inte behöver rikta rakt på är ett verkligt bra komplement. Men ta det sen när du fotat en stund och sett vad du behöver. Det är ju onödigt att skynda med att köpa tillbehör som man inte vet om man kommer att behöva...

18-105:an är ett något mer påkostat objektiv som är lite bättre. Sen har det ju större zoomomfång 6ggr mot de andra som har 3 resp 3.6ggr, vilket fördyrar kontruktionen lite, särskilt om man samtidigt ska få den något bättre bildkvaliteten som 18-105 har.
.
Tror knappast a bildkvalitén är bättre på 18-105, möjligen tvärtom, det är teknikskt svårare att göra längre zoom..
18-55 tillverkas i stor antal som vanligaste kitobjektiv, därför billigt.
Ska du gå upp ett steg i optisk kvalité, så blir priset helt annat.

Tror knappast a bildkvalitén är bättre på 18-105, möjligen tvärtom, det är teknikskt svårare att göra längre zoom..

Både mina egna erfarenheter (jag äger själv ett 18-55 för tillfällen då jag inte vill ha för dyra rejer med mig och en bekant till mig äger 18-105:an) och de tester som finns på nätet säger att 18-105:an är bättre bortsett högre distortion i tele änden, även om det inte är milsvida skillnader. Det är inte några milsvida skillnader upp till 17-55/2.8 heller (även den finns i min ägo), som inte alls presterar så bra som priset indikerar, trots sitt ganska korta zoomomfång (eftersom du nu pratde om "helt annan prisklass" och grejer).

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1154/cat/13
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1221/cat/13

http://www.photozone.de/nikon--nikk...f35-56-g-ed-dx-ii-review--test-report?start=1
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/410-nikkor_18105_3556vr?start=1

Finns de nåt annat som hjälper att få fina bilder som inte kostar flera tusen?

/Dert

Skulle rekommendera att du köper senaste nr av FotoGuiden. En tidning på 156 sidor och kostar 129 kr.
Detta numret var tillägnat nybörjare. Tipps och förklaringar på det mesta en nybörjare kan vilja veta.
Jag lärde mig massor av att läsa den iaf!!!

Ja tidningar/böcker och annat kommer jag klart köpa för att lära mig mer. MrGiant vad exakt får man lära sig i FotoGuiden?
Men de blir nog 18-55 och sen seanre när jag lärt mig lite och vet vad jag vill så blir de att köpa något annat objektiv som passar mig.

/Dert

Har själv nyligen köpt en D5000. Kameran är jag jättenöjd med. Skaffade en 18-55 tillsammans med kamerna för jag tyckte alternativet med 18-105 blev för dyrt. Istortsett var jag nöjd med objektivet men jag saknade bättre inzoomningsmöjlighet. Kameran råkade sedan ut för en olycka. (Min 2 åring fick tag i kameran och tappade den rakt ner i asfalten). Kameran höll men inte objektivet. När jag då skulle köpa ett nytt blev det ett 18-105 och det passar mina behov bättre. Vad det däremot är betydlig sämre på är närbilder på t ex blommor.

Den ser ut att vara slut överallt, någon som vet nån affär i stockholms området som har den på lager eller vet när den kommer?

Kom på att jag kommer behöva ett minneskort, spelar de någon roll vilken klass de är? Hade tänkt kanske SanDisk 8GB eller något sånt fungerar de bra?

Hastigheten på minneskortet spelar viss roll om man tar långa bildsekvenser med sekvenstagning och kanske i viss mån om man ska filma, annars har det eg ingen betydelse. Sandisk Ultra II räcker förmodligen fint. Extreme III är väl åas inte så blodigt mycket dyrare har jag för mig, så...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar